Liikunta-apteekki.fi-verkkopalvelun kehittämisprojekti
Freundlich, Heidi (2014)
Freundlich, Heidi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119402
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää liikuntaneuvontakäytäntöä tukeva verkkopalvelu palvelumuotoilun avulla. Verkkopalvelun kehittämisprojekti oli osa Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n hallinnoimaa LIIKETTÄ!-hanketta, jossa pyrittiin muun muassa liikuntaneuvontaprosessin kehittämiseen, sujuttamiseen ja juurruttamiseen hankkeeseen osallistuvissa organisaatioissa sekä niiden sidosryhmissä. Liikunta-apteekki.fi-verkkopalvelupilotti toteutettiin vuosina 2011-2014.
Palvelumuotoiluprosessina käytettiin kuusivaiheista Stefan Moritzin Service Design-mallia, joka mahdollisti laajan asiakastiedon keräämisen ja asiakasymmärryksen muodostamisen sekä monipuoliset työvälineet uuden verkkopalvelun muotoiluun ja konseptointiin. Verkkopalvelua koskevat tarpeet ja toiveet kerättiin työryhmätoiminnan, focus group-haastattelujen ja tapaamisten avulla. Työpajoissa käytettiin laajasti innovaatio- ja Living Lab-toiminnan menetelmiä. Kehittämistyöhön osallistui Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveystoimialan henkilöstöä, liikuntaneuvojia, kohderyhmälle soveltuvia liikuntapalveluita tarjoavia toimijoita sekä koulutus- ja kehittämisorganisaatioita.
Liikunta-apteekki.fi-verkkopalvelu rakennettiin yhteiseksi innovaatioalustaksi toimijoiden välille helpottamaan liikunnan käyttöä elintapasairauksien ehkäisyssä, osana hoitoa ja kuntoutusta sekä lisäämään toimijoiden välistä yhteistyötä. Liikunta-apteekki.fi-verkkopalvelu toimii liikuntaneuvonnan työkalupakkina päijäthämäläisille terveydenhoito- ja liikunta-alan asiantuntijoille sekä palveluntarjoajille. Se sisältää diagnoosipohjaiset liikuntasuositukset, motivoinnin työkaluja, ajantasaisen liikunnan tietopaketin sekä toimijoiden välisen terveyttä edistävän työn foorumin.
Liikuntaneuvonnalla on suuri merkitys terveyden edistämisessä. Liikuntaneuvontaprosessin yhtenäistäminen, helpottaminen ja tehostaminen ovat toiveita, joihin liikunta-apteekki.fi-verkkopalvelu voi vastata. Esteeksi palvelun käytölle ammattilaisten parissa voi muodostua se, ettei liikuntaneuvonta ole osa sosiaali- ja terveystoimialan vakioitua palveluvalikkoa. Liikunnan aseman vahvistuminen terveydenhoidossa ja hoitosuunnitelman vakiintuminen osaksi potilastyötä voivat kuitenkin nostaa liikunta-apteekki.fi-verkkopalvelun käyttöastetta merkittävästi tulevaisuudessa. Verkkopalvelun kehittäminen ja siitä viestiminen ovat menestymisen kulmakiviä jatkossa.
Palvelumuotoiluprosessina käytettiin kuusivaiheista Stefan Moritzin Service Design-mallia, joka mahdollisti laajan asiakastiedon keräämisen ja asiakasymmärryksen muodostamisen sekä monipuoliset työvälineet uuden verkkopalvelun muotoiluun ja konseptointiin. Verkkopalvelua koskevat tarpeet ja toiveet kerättiin työryhmätoiminnan, focus group-haastattelujen ja tapaamisten avulla. Työpajoissa käytettiin laajasti innovaatio- ja Living Lab-toiminnan menetelmiä. Kehittämistyöhön osallistui Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveystoimialan henkilöstöä, liikuntaneuvojia, kohderyhmälle soveltuvia liikuntapalveluita tarjoavia toimijoita sekä koulutus- ja kehittämisorganisaatioita.
Liikunta-apteekki.fi-verkkopalvelu rakennettiin yhteiseksi innovaatioalustaksi toimijoiden välille helpottamaan liikunnan käyttöä elintapasairauksien ehkäisyssä, osana hoitoa ja kuntoutusta sekä lisäämään toimijoiden välistä yhteistyötä. Liikunta-apteekki.fi-verkkopalvelu toimii liikuntaneuvonnan työkalupakkina päijäthämäläisille terveydenhoito- ja liikunta-alan asiantuntijoille sekä palveluntarjoajille. Se sisältää diagnoosipohjaiset liikuntasuositukset, motivoinnin työkaluja, ajantasaisen liikunnan tietopaketin sekä toimijoiden välisen terveyttä edistävän työn foorumin.
Liikuntaneuvonnalla on suuri merkitys terveyden edistämisessä. Liikuntaneuvontaprosessin yhtenäistäminen, helpottaminen ja tehostaminen ovat toiveita, joihin liikunta-apteekki.fi-verkkopalvelu voi vastata. Esteeksi palvelun käytölle ammattilaisten parissa voi muodostua se, ettei liikuntaneuvonta ole osa sosiaali- ja terveystoimialan vakioitua palveluvalikkoa. Liikunnan aseman vahvistuminen terveydenhoidossa ja hoitosuunnitelman vakiintuminen osaksi potilastyötä voivat kuitenkin nostaa liikunta-apteekki.fi-verkkopalvelun käyttöastetta merkittävästi tulevaisuudessa. Verkkopalvelun kehittäminen ja siitä viestiminen ovat menestymisen kulmakiviä jatkossa.