Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Perustettavan alustapalvelun markkinaselvitys ja asiakasymmärryksen syventäminen palvelumuotoilun keinoilla

Toivonen, Raisa (2024)

 
Avaa tiedosto
Toivonen_Raisa.pdf (461.2Kt)
Lataukset: 


Toivonen, Raisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403174569
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee oman liikeidean eteenpäin viemistä luonto- ja elämysmatkailun alalla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mahdollisuuksia perustaa alustapalvelu, joka kokoaisi yhteen eri luonto- ja elämysmatkailupalveluyritykset sekä niiden tarjoamat retket ja kurssit.

Tämä tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia hyötyjä ja arvoa alustapalvelu luo eri osapuolille, erityisesti niille yrittäjille, jotka tarjoaisivat palvelujaan alustalla. Tutkimuksen painopiste on yrittäjien näkökulmassa, mutta sen lisäksi tutkimuksessa on kartoitettu myös luonto- ja elämyslajien harrastajien näkemyksiä. Tässä tutkimuksessa arvioidaan myös suunnitteilla olevan alustapalvelun markkinapotentiaalia markkinaselvityksen avulla.

Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen kehittämistehtävä, jonka empiirisessä osuudessa käytetään laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa tutkimukseen on kerätty monikanavaisesti NewCo uusyrityskeskuksen, luonto- ja elämysmatkailuyrittäjien, sekä ulkoilmalajien harrastajien kanssa käytyjen keskusteluiden kautta. Lisäksi tutkimuksessa tehtiin puhelinhaastatteluja, kyselylomakehaastatteluja sekä yksi workshop, joihin osallistujat olivat melontayrittäjiä ja eräoppaita Etelä-Suomen alueelta. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, miten asiakkaan tarpeita voidaan parhaiten kartoittaa ja miten uutta liiketoimintaa voidaan kehittää eteenpäin palvelumuotoilun avulla.

Tutkimus osoitti, että alalla on jo olemassa useita alustapalveluita, kuten Tripadvisor ja GetYourGuide, mutta niiden kohderyhmät ovat laajempia. Vaikka yrittäjät kokivat, että heillä on käytössään jo monia matkailun alustapalveluja, he kaipasivat kuitenkin apua erityisesti kansainvälisten asiakkaiden, yritysryhmien ja kokeneiden asiakkaiden tavoittamisessa.

Alustapalvelun perustaminen vaatii investointeja nettisivuston rakentamiseen, markkinointiin ja ylläpitoon. Sen tulot voisivat muodostua esimerkiksi mainostuloista, affiliate-linkkien kautta saatavista tuloista ja premium-jäsenyyksien myynnistä. Alustapalvelun kohderyhmä tulisi olla selkeästi rajattu, jotta yrittäjät kokisivat sen tarjoavan palveluja juuri heidän tarpeisiinsa. Kuitenkin liiketoiminnan kannattavaksi saaminen vaatisi laajemman kohderyhmän. Tulosten perusteella pohdin, olisiko ratkaisu kuitenkin jokin muu palvelu elämys- ja luontomatkailuyrittäjien tavoitettavuuden parantamiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste