Sensibus Festivalin kävijäkokemusta kartoittava tutkimus
Oikari, Niilo; Surkka, Matti (2014)
Oikari, Niilo
Surkka, Matti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219523
Tiivistelmä
Tutkimus kuvaa ja analysoi elämyksiä ja niiden syntymistä keväällä 2014 Seinäjoen rytmikorjaamolla järjestetyn ruokaatapahtuma Sensibus Festivalin moniaistisessa ympäristössä. Tavoitteena oli selvittää, mitä asioita festivaalin vieraat kokivat mieleenpainuviksi, ainutlaatuisiksi ja ehkä myös elämyksellisiksi. Toimeksiantajana työlle toimi KUMURU-hanke.
Elämys on moniaistinen, merkittävä ja unohtumaton kokemus, joka voi tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoskokemuksen. Elämys perustuu aina kokijan omaan näkemykseen ja on tunteisiin pohjautuvana kokemuksena jokaiselle henkilökohtainen. Elämys on aina kokemus, mutta yksittäinen kokemus on elämys vain harvoin. Asiakaskokemuksella tarkoitetaan niiden kohtaamisten, mielikuvien ja tunteiden summaa, jonka asiakas yrityksen toiminnasta muodostaa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Sensibus Festivaain moniaistiselta illalliselta ja Scent & Sound bistrosta. Illallisen aineisto kerättiin kuuden hengen ryhmäkeskustelusta ja bistron aineisto kahdeksasta teemahaastattelusta. Ryhmäkeskustelu ja teemahaastattelut toteutettiin Five aspects meal modelin mukaisesti, jossa ruokailutapahtuma jaetaan viiteen eri osatekijään.
Tuloksiksi saatiin, että moniaistisen illallisen kokonaistunnelma oli niin rikkonainen, ettei elämystä syntynyt. Suurimmaksi syyksi rikkonaisuuteen todettiin juonnon puuttuminen, liiallisten aistiärsykkeiden käyttäminen ja illan aikana esitetyt negatiivisia tunteita herättäneet performanssit. Vaikka elämystä ei syntynyt olivat keskustelijat kokeneet paljon positiivisia kokemuksia joista merkittävimmiksi nostettiin odotukset ylittävä tila ja erinomainen ruoka. Scent & Sound bistrossa elämyksiä syntyi, koska se vastasi paremmin asiakkaiden ennakko-odotuksiin ruoan ja musiikin yhdistävästä ruokatapahtumasta. Teemahaastatteluissa ainutlaatuisimmiksi kokemuksiksi nousivat ruokatarjoilun monipuolisuus, lähiruoka sekä ruoan ja musiikin yhdistäminen.
Elämys on moniaistinen, merkittävä ja unohtumaton kokemus, joka voi tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoskokemuksen. Elämys perustuu aina kokijan omaan näkemykseen ja on tunteisiin pohjautuvana kokemuksena jokaiselle henkilökohtainen. Elämys on aina kokemus, mutta yksittäinen kokemus on elämys vain harvoin. Asiakaskokemuksella tarkoitetaan niiden kohtaamisten, mielikuvien ja tunteiden summaa, jonka asiakas yrityksen toiminnasta muodostaa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Sensibus Festivaain moniaistiselta illalliselta ja Scent & Sound bistrosta. Illallisen aineisto kerättiin kuuden hengen ryhmäkeskustelusta ja bistron aineisto kahdeksasta teemahaastattelusta. Ryhmäkeskustelu ja teemahaastattelut toteutettiin Five aspects meal modelin mukaisesti, jossa ruokailutapahtuma jaetaan viiteen eri osatekijään.
Tuloksiksi saatiin, että moniaistisen illallisen kokonaistunnelma oli niin rikkonainen, ettei elämystä syntynyt. Suurimmaksi syyksi rikkonaisuuteen todettiin juonnon puuttuminen, liiallisten aistiärsykkeiden käyttäminen ja illan aikana esitetyt negatiivisia tunteita herättäneet performanssit. Vaikka elämystä ei syntynyt olivat keskustelijat kokeneet paljon positiivisia kokemuksia joista merkittävimmiksi nostettiin odotukset ylittävä tila ja erinomainen ruoka. Scent & Sound bistrossa elämyksiä syntyi, koska se vastasi paremmin asiakkaiden ennakko-odotuksiin ruoan ja musiikin yhdistävästä ruokatapahtumasta. Teemahaastatteluissa ainutlaatuisimmiksi kokemuksiksi nousivat ruokatarjoilun monipuolisuus, lähiruoka sekä ruoan ja musiikin yhdistäminen.