Valmentava työmenetelmä etätoimintaterapiassa
Koskela, Riina (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403214836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403214836
Tiivistelmä
Etäkuntoutus on yleistynyt maailmanlaajuisesti erityisesti Covid19-pandemian myötä. Myös toimintaterapiaa tarjotaan nykyään etäkuntouksena. Etäkuntoutuksen tarjoaminen mahdollistaa palvelut asiakkaille, joiden on vaikeaa osallistua kasvokkain tapahtuvaan kuntoutukseen esimerkiksi pitkien välimatkojen vuoksi.
Toimintaterapiassa on jo vuosien ajan kehitetty valmentavia työmenetelmiä, joiden taustalla on ajatus asiakkaan asiantuntijuudesta omaan elämäntilanteeseensa. Valmentavassa työmenetelmässä toimintaterapeutti ohjaa asiakasta löytämään omaan elämäänsä sopivat ratkaisut, joiden avulla toiminta mahdollistuu. Myös etätoimintaterapiassa on kokeiltu toimintaterapian valmentavia menetelmiä. Etäterapiaa varten on kehitetty myös omia valmentavia menetelmiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin, miten valmentavia työmenetelmiä on käytetty etätoimintaterapiassa. Aihetta tutkittiin johdattelevien kysymysten avulla, joita olivat mitä valmentavia menetelmiä etätoimintaterapiassa oli käytetty, mille asiakasryhmille valmentavaa työmenetelmää oli käytetty sekä millä tavalla asiakkaat kokivat valmennuksen etäyhteyden välityksellä. Tiedonhaussa hyödynnettiin tietokantoja Cinahl Ultimate, Cochrane Library sekä OTSeeker. Aineisto valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella. Aineiston analyysiin käytettiin induktiivista analyysimenetelmää. Aineiston luokittelu perustui tutkimuskysymyksiin.
Aineiston perusteella saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Aineiston perusteella löytyi viisi toimintaterapian valmentavaa työmenetelmää, joita oli käytetty etäyhteydellä. Valmennuksen asiakkaina oli erityistä tukea tarvitsevien lasten äitejä, erityislasten perheitä ja aivoinfarktipotilaan omaishoitaja. Kaikki asiakkaat olivat aikuisia. Asiakkaat olivat kokeneet etäyhteydellä toteutetun valmennuksen hyvänä ja elämäntilanteeseensa sopivana menetelmänä parantaa omaa tai perheensä hyvinvointia.
Tutkimustulosten perusteella valmentavia työmenetelmiä voidaan käyttää aikuisten etävalmennuksen työmenetelmänä. Valmennusta voidaan käyttää erityisesti silloin, kun palvelulla halutaan tukea erityistä tukea tarvitsevan henkilön vanhempia, huoltajaa tai omaishoitajaa. Etäyhteydellä tarjottu valmennus voi helpottaa asiakkaiden osallistumista, jos siirtyminen toimitilalle on haastavaa. Valmennukseen liittyvä rohkaisu ja kannustus voi auttaa asiakkaita saavuttamaan omat tavoitteensa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimintaterapiapalveluiden kehittämisessä.
Toimintaterapiassa on jo vuosien ajan kehitetty valmentavia työmenetelmiä, joiden taustalla on ajatus asiakkaan asiantuntijuudesta omaan elämäntilanteeseensa. Valmentavassa työmenetelmässä toimintaterapeutti ohjaa asiakasta löytämään omaan elämäänsä sopivat ratkaisut, joiden avulla toiminta mahdollistuu. Myös etätoimintaterapiassa on kokeiltu toimintaterapian valmentavia menetelmiä. Etäterapiaa varten on kehitetty myös omia valmentavia menetelmiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin, miten valmentavia työmenetelmiä on käytetty etätoimintaterapiassa. Aihetta tutkittiin johdattelevien kysymysten avulla, joita olivat mitä valmentavia menetelmiä etätoimintaterapiassa oli käytetty, mille asiakasryhmille valmentavaa työmenetelmää oli käytetty sekä millä tavalla asiakkaat kokivat valmennuksen etäyhteyden välityksellä. Tiedonhaussa hyödynnettiin tietokantoja Cinahl Ultimate, Cochrane Library sekä OTSeeker. Aineisto valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella. Aineiston analyysiin käytettiin induktiivista analyysimenetelmää. Aineiston luokittelu perustui tutkimuskysymyksiin.
Aineiston perusteella saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Aineiston perusteella löytyi viisi toimintaterapian valmentavaa työmenetelmää, joita oli käytetty etäyhteydellä. Valmennuksen asiakkaina oli erityistä tukea tarvitsevien lasten äitejä, erityislasten perheitä ja aivoinfarktipotilaan omaishoitaja. Kaikki asiakkaat olivat aikuisia. Asiakkaat olivat kokeneet etäyhteydellä toteutetun valmennuksen hyvänä ja elämäntilanteeseensa sopivana menetelmänä parantaa omaa tai perheensä hyvinvointia.
Tutkimustulosten perusteella valmentavia työmenetelmiä voidaan käyttää aikuisten etävalmennuksen työmenetelmänä. Valmennusta voidaan käyttää erityisesti silloin, kun palvelulla halutaan tukea erityistä tukea tarvitsevan henkilön vanhempia, huoltajaa tai omaishoitajaa. Etäyhteydellä tarjottu valmennus voi helpottaa asiakkaiden osallistumista, jos siirtyminen toimitilalle on haastavaa. Valmennukseen liittyvä rohkaisu ja kannustus voi auttaa asiakkaita saavuttamaan omat tavoitteensa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimintaterapiapalveluiden kehittämisessä.