Integratiivinen kirjallisuuskatsaus CO-OP-lähestymistavan menetelmiin
Huopainen, Heidi (2024)
Huopainen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224903
Tiivistelmä
Kesän 2024 aikana julkaistaan Käypä hoito -suositukset kehityksellisen koordinaatiohäiriön (DCD) hoitoon. DCD vaikuttaa monipuolisesti lapsen päivittäiseen elämään ja liikunnalliseen osallistumiseen. Uuden motorisen taidon oppiminen ja aiemmin opittujen taitojen soveltaminen uusiin tilanteisiin tuottaa kehityksellisestä koordinaatiohäiriöstä kärsivälle lapselle haasteita. CO-OP-lähestymistapaa (The Cognitive Orientation to daily Occupational Performance) voidaan käyttää yhtenä interventiokeinona DCD-lasten kuntoutuksessa. CO-OP on asiakaslähtöinen lähestymistapa, joka keskittyy ongelmanratkaisuun ja taitojen hankkimiseen. Se tarjoaa interventiokeinon DCD:n kuntoutuksessa, auttaen asiakasta tunnistamaan ja ratkaisemaan päivittäisiin toimintoihin liittyviä esteitä kognitiivisten strategioiden avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda toimintaterapiaan käytännön näkökulmia ja sovellusmahdollisuuksia CO-OP-lähestymistavan strategioista, keinoista ja menetelmistä erityisesti DCD-lasten näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui sisäänottokriteerien mukaisesti neljä tutkimusta, opetuksellinen artikkeli ja blogiteksti. Tutkimusaineisto teemoiteltiin CO-OP-lähestymistavan seitsemän keskeisimmän avaintekijän mukaan, jotka ovat: asiakkaan valitsemat tavoitteet, dynaaminen toiminnan analyysi, kognitiivisten strategioiden käyttö, ohjattu oivaltaminen, mahdollistamisen periaatteet, vanhempien tai läheisten osallistaminen ja intervention toteutus.
Parhaiten tutkimusaineisto kuvaa ja antaa tietoa tavoitteiden valinnan strategioista ja intervention toteutuksesta ja kestosta. Kognitiivisten strategioiden osa-alueista esille nousi yleisen ongelmanratkaisustrategian opettelu ja käyttö, sekä tehtäväkohtaiset strategiat. Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella DCD- lasten toimintaterapiassa käytetään CO-OP-lähestymistavan strategioita menetelmän mukaisesti ja esimerkkejä saatiin kaikkiin seitsemään keskeisimpään avaintekijään lukuun ottamatta mahdollistamisen periaatetta.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda toimintaterapiaan käytännön näkökulmia ja sovellusmahdollisuuksia CO-OP-lähestymistavan strategioista, keinoista ja menetelmistä erityisesti DCD-lasten näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui sisäänottokriteerien mukaisesti neljä tutkimusta, opetuksellinen artikkeli ja blogiteksti. Tutkimusaineisto teemoiteltiin CO-OP-lähestymistavan seitsemän keskeisimmän avaintekijän mukaan, jotka ovat: asiakkaan valitsemat tavoitteet, dynaaminen toiminnan analyysi, kognitiivisten strategioiden käyttö, ohjattu oivaltaminen, mahdollistamisen periaatteet, vanhempien tai läheisten osallistaminen ja intervention toteutus.
Parhaiten tutkimusaineisto kuvaa ja antaa tietoa tavoitteiden valinnan strategioista ja intervention toteutuksesta ja kestosta. Kognitiivisten strategioiden osa-alueista esille nousi yleisen ongelmanratkaisustrategian opettelu ja käyttö, sekä tehtäväkohtaiset strategiat. Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella DCD- lasten toimintaterapiassa käytetään CO-OP-lähestymistavan strategioita menetelmän mukaisesti ja esimerkkejä saatiin kaikkiin seitsemään keskeisimpään avaintekijään lukuun ottamatta mahdollistamisen periaatetta.