Projektiyrityksen tiedonkulun kehittäminen ja merkitys asiantuntijatyössä
Lehtilä, Eero (2024)
Lehtilä, Eero
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224929
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää, miten projektiyrityksen tiedonkulkua voidaan kehittää ja miten tiedonkulun haasteet vaikuttavat yrityksen asiantuntijoiden kokemaan työn kuormittavuuteen. Kohdeyrityksen läpikäymä muutos konepajasta teknologiayritykseksi on suuri haaste johtamisen näkökulmasta, ja projektiliiketoimintaa harjoittavan teknologiayrityksen toiminnassa korostuu erityisesti osaamisen ja tiedolla johtamisen merkitys. Tutkimusaiheen ja -tehtävän valintaan vaikuttivatkin keskeisesti yrityksen henkilöstökyselyiden tulokset, joiden pohjalta voitiin havaita asiantuntijatyötä tekevien toimihenkilöiden työtyytyväisyyden laskeneen ja työn kuormittavuuden lisääntyneen. Erityisesti toimihenkilöiden työtyytyväisyyden laskun taustalla voidaan nähdä moniprojektiympäristön mukanaan tuoma kiire, mutta kohdeyrityksessä haluttiin osaltaan tämän tutkimuksen kautta selvittää tarkemmin syitä kiireen taustalla.
Työn teoriataustassa projektitoimintaa tarkastellaan moniprojektiympäristössä toimivan projektiyrityksen kautta, ja huomio kiinnittyy erityisesti useiden yhtäaikaisten projektien tuomiin haasteisiin sekä tapoihin organisoida projektiyrityksen toimintaa. Tieto ja tiedon johtaminen, asiantuntijatyö, työn keskeytyminen ja motivaation vaikutus asiantuntijatyöhön syventävät teoreettista viitekehystä, jotta voidaan laajemmin tarkastella tiedonkulkuun liittyviä haasteita projektiyrityksen toiminnassa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, koska haluttiin saada syvällistä ja yksityiskohtaista tietoa siitä, miten kohdeyrityksen asiantuntijat kokevat tiedonkulun toimitusprojekteissa ja miten he kehittäisivät tiedonkulkua ja tiedon johtamista yrityksessä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joiden teemat olivat tiedonkulku toimitusprojektissa, tiedon johtamisen nykytila ja asiantuntijatyö moniprojektiympäristössä. Teemahaastatteluilla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tiedonkulun haasteet liittyivät tutkimuksen mukaan erityisesti projektin teknisten vaatimusten ja tarkkojen tuoteominaisuuksien oikea-aikaiseen määrittelyyn ja toisaalta tämän tiedon siirtymiseen yrityksen sisällä funktiolta toiselle. Havaittiin, että puutteet riittävän yksityiskohtaisen ja luotettavan teknisen tiedon saatavuudessa olivat monien toimitusprojektin aikaisten ongelmien ja asiantuntijoiden kuormittumisen taustalla. Suurimpaan osaan ongelmista voidaan vaikuttaa dokumentaation kehittämisellä ja toiminnan systemaattisuuden lisäämisellä.
Työn teoriataustassa projektitoimintaa tarkastellaan moniprojektiympäristössä toimivan projektiyrityksen kautta, ja huomio kiinnittyy erityisesti useiden yhtäaikaisten projektien tuomiin haasteisiin sekä tapoihin organisoida projektiyrityksen toimintaa. Tieto ja tiedon johtaminen, asiantuntijatyö, työn keskeytyminen ja motivaation vaikutus asiantuntijatyöhön syventävät teoreettista viitekehystä, jotta voidaan laajemmin tarkastella tiedonkulkuun liittyviä haasteita projektiyrityksen toiminnassa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, koska haluttiin saada syvällistä ja yksityiskohtaista tietoa siitä, miten kohdeyrityksen asiantuntijat kokevat tiedonkulun toimitusprojekteissa ja miten he kehittäisivät tiedonkulkua ja tiedon johtamista yrityksessä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joiden teemat olivat tiedonkulku toimitusprojektissa, tiedon johtamisen nykytila ja asiantuntijatyö moniprojektiympäristössä. Teemahaastatteluilla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tiedonkulun haasteet liittyivät tutkimuksen mukaan erityisesti projektin teknisten vaatimusten ja tarkkojen tuoteominaisuuksien oikea-aikaiseen määrittelyyn ja toisaalta tämän tiedon siirtymiseen yrityksen sisällä funktiolta toiselle. Havaittiin, että puutteet riittävän yksityiskohtaisen ja luotettavan teknisen tiedon saatavuudessa olivat monien toimitusprojektin aikaisten ongelmien ja asiantuntijoiden kuormittumisen taustalla. Suurimpaan osaan ongelmista voidaan vaikuttaa dokumentaation kehittämisellä ja toiminnan systemaattisuuden lisäämisellä.