Uusien polttoaineiden käyttöturvallisuus ja niihin liittyvät määräykset
Lehto, Rasmus (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224938
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tulevaisuuden polttoaineiden käyttöturvallisuutta ja niihin liittyviä määräyksiä. Tutkittavia polttoaineita olivat vety, ammoniakki, metanoli ja synteettiset polttoaineet. Opinnäytetyö tehtiin Turun ammattikorkeakoulun toimeksiantona. Tavoitteena oli tuottaa materiaalia, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi oppimateriaalina.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimalla polttoaineisiin liittyviä tiedonlähteitä, erityisesti kirjallisia lähteitä. Työssä esiteltiin lyhyesti ilmastonmuutos, fossiiliset polttoaineet, vihreä siirtymä ja uusiutuvat polttoaineet. Yleisiä polttoaineiden käyttöön liittyviä lakeja ja sääntöjä käytiin läpi. Jokaisen tutkitun polttoaineen osalta käytiin läpi niiden kemiallisia ominaisuuksia, tuotantoa, käyttöä, käyttökohteita, varastointia, turvallisuutta, määräyksiä, sääntöjä, standardeja ja hyviä käytäntöjä.
Lopuksi todettiin, että tutkitut polttoaineet voivat poiketa tavanomaisista polttoaineista merkittävästi. Varsinkin vedyn ja ammoniakin todettiin olevan haastavia käyttöturvallisuuden kannalta. Ammoniakki on vahvemmin myrkyllistä verrattuna tavanomaisiin polttoaineisiin. Vedyn ja ilman seos syttyy herkästi ilman kipinää ja ei ole yhteensopiva monien materiaalien kanssa. Uusiin polttoaineisiin liittyvien määräyksien ja standardien todettiin olevan vielä kehitysvaiheessa, joten ne ovat osittain puutteellisia.
Opinnäytetyö tehtiin tutkimalla polttoaineisiin liittyviä tiedonlähteitä, erityisesti kirjallisia lähteitä. Työssä esiteltiin lyhyesti ilmastonmuutos, fossiiliset polttoaineet, vihreä siirtymä ja uusiutuvat polttoaineet. Yleisiä polttoaineiden käyttöön liittyviä lakeja ja sääntöjä käytiin läpi. Jokaisen tutkitun polttoaineen osalta käytiin läpi niiden kemiallisia ominaisuuksia, tuotantoa, käyttöä, käyttökohteita, varastointia, turvallisuutta, määräyksiä, sääntöjä, standardeja ja hyviä käytäntöjä.
Lopuksi todettiin, että tutkitut polttoaineet voivat poiketa tavanomaisista polttoaineista merkittävästi. Varsinkin vedyn ja ammoniakin todettiin olevan haastavia käyttöturvallisuuden kannalta. Ammoniakki on vahvemmin myrkyllistä verrattuna tavanomaisiin polttoaineisiin. Vedyn ja ilman seos syttyy herkästi ilman kipinää ja ei ole yhteensopiva monien materiaalien kanssa. Uusiin polttoaineisiin liittyvien määräyksien ja standardien todettiin olevan vielä kehitysvaiheessa, joten ne ovat osittain puutteellisia.