Bränditutkimus Fazerille
Katajamäki, Siiri (2024)
Katajamäki, Siiri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224949
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisia mielikuvia suomalaisilla kuluttajilla on Fazerin brändistä. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändiin ja brändin rakentamiseen. Toisena tavoitteena oli toteuttaa bränditutkimus Fazerille. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, millaisia mielikuvia, ajatuksia ja näkemyksiä kuluttajilla on Fazerin brändistä vuonna 2023.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä ja brändin rakentamisesta. Brändi on mielikuva yrityksestä sekä sen tuotteista ja palveluista. Se rakentuu yksilöllisesti ihmisten mielissä olevista tiedoista, kokemuksista ja mielikuvista. Vahvan brändin avulla erottaudutaan kilpailijoista, sekä se tuo yritykselle lisäarvoa ja taloudellista hyötyä. Teoriaosuudessa käsitellään myös brändin tarkoitusta ja merkitystä, brändikokemusta ja yritysmielikuvan syntymistä, brändin tunnettuutta, brändianalyysejä sekä brändin tutkimista ja kehittämistä.
Bränditutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä oli strukturoitu kysely, joka toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä. Kyselylomakkeen kysymykset sisälsivät mielikuviin, Fazerin brändiin, Fazerin tuotteisiin, kilpailijoista erottautumiseen sekä suositteluhalukkuuteen liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 1717 vastaajaa, joista 98,1 % oli naisia.
Tutkimustulosten mukaan vastaajat kokevat Fazerin luotettavaksi, tutuksi, laadukkaaksi ja vahvaksi brändiksi. Tulosten perusteella Fazer mielletään suomalaiseksi, kotimaiseksi, perinteikkääksi ja monipuoliseksi. Lisäksi esille tulivat sininen väri, vastuullisuus sekä tuotteiden erinomainen maku. Näiden syiden takia vastaajat suosivat Fazerin brändiä ja tuotteita.
Tutkimustulosten avulla Fazer saa vastaajilta tärkeää ja ajankohtaista tietoa tämän hetken mielikuvista, ajatuksista ja näkemyksistä brändistään sekä yleistä palautetta ja kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu brändistä ja brändin rakentamisesta. Brändi on mielikuva yrityksestä sekä sen tuotteista ja palveluista. Se rakentuu yksilöllisesti ihmisten mielissä olevista tiedoista, kokemuksista ja mielikuvista. Vahvan brändin avulla erottaudutaan kilpailijoista, sekä se tuo yritykselle lisäarvoa ja taloudellista hyötyä. Teoriaosuudessa käsitellään myös brändin tarkoitusta ja merkitystä, brändikokemusta ja yritysmielikuvan syntymistä, brändin tunnettuutta, brändianalyysejä sekä brändin tutkimista ja kehittämistä.
Bränditutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä oli strukturoitu kysely, joka toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä. Kyselylomakkeen kysymykset sisälsivät mielikuviin, Fazerin brändiin, Fazerin tuotteisiin, kilpailijoista erottautumiseen sekä suositteluhalukkuuteen liittyviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 1717 vastaajaa, joista 98,1 % oli naisia.
Tutkimustulosten mukaan vastaajat kokevat Fazerin luotettavaksi, tutuksi, laadukkaaksi ja vahvaksi brändiksi. Tulosten perusteella Fazer mielletään suomalaiseksi, kotimaiseksi, perinteikkääksi ja monipuoliseksi. Lisäksi esille tulivat sininen väri, vastuullisuus sekä tuotteiden erinomainen maku. Näiden syiden takia vastaajat suosivat Fazerin brändiä ja tuotteita.
Tutkimustulosten avulla Fazer saa vastaajilta tärkeää ja ajankohtaista tietoa tämän hetken mielikuvista, ajatuksista ja näkemyksistä brändistään sekä yleistä palautetta ja kehitysehdotuksia.