Nepsy-lasten vanhempien tukeminen varhaiskasvatuksessa
Mäiseli, Milla; Mannila, Eveliina (2024)
Mäiseli, Milla
Mannila, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403245018
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on nepsy-lasten vanhempien tukeminen varhaiskasvatuksessa ja työn toimeksiantaja on Sinilähteen päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena on koota aiheesta tuoretta tutkimustietoa helposti luettavaan muotoon varhaiskasvatuksen henkilökunnan käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena on, että Sinilähteen päiväkodin henkilökunnalla olisi riittävästi tietoa, menetelmiä ja keinoja nepsy-lasten vanhempien tukemiseen ja näin ollen vanhemmat saisivat tarvitsemaansa tukea, jolloin lasten, vanhempien ja perheiden hyvinvointi lisääntyisi.
Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyön aineisto koostuu yhteensä 14 tutkimuksesta, joiden avulla etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin käyttäen sisällönanalyysin menetelmää. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Millaisia haasteita nepsy-lasten vanhemmat kohtaavat arjessa? Miten varhaiskasvatuksen henkilökunta voi tukea nepsy-lasten vanhempia kasvatustehtävässään?
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että nepsy-lasten vanhemmat kokevat jäävänsä vaille tukea, vaikka tuen tarve on suuri. Vanhempien arkeen tuottaa eniten haasteita tukeen ja palveluihin liittyvät tekijät, kuten yhteistyö ammattilaisten kanssa ja tuen puuttuminen. Vanhemmat kokevat esimerkiksi luukulta toiselle pallottelua ja vähättelyä. Nepsy-lasten vanhemmat ovat hyvin kuormittuneita ja toiveet sekä tarpeet vanhempien tukemiseen liittyen jakautuvat sosiaaliseen tukeen sekä varhaiskasvatuksen henkilöstöön liittyviin tekijöihin, kuten henkilökunnan osaamiseen ja vuorovaikutukseen.
Tulokset osoittavat yhä enemmän tarvetta vanhempien tukemiselle. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että palveluiden tulee olla paremmin koordinoituja, eikä palveluiden järjestämistä tai toteutumista voi jättää vanhempien vastuulle. Vanhemmat ovat hyvin tietoisia varhaisen tuen tärkeydestä varhaiskasvatuksessa ja muun muassa osaava henkilökunta sekä riittävät resurssit mahdollistavat paremmat mahdollisuudet neuropsykiatristen häiriöiden tunnistamiseen ja varhaisen tuen toteutumiseen.
Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyön aineisto koostuu yhteensä 14 tutkimuksesta, joiden avulla etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin käyttäen sisällönanalyysin menetelmää. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Millaisia haasteita nepsy-lasten vanhemmat kohtaavat arjessa? Miten varhaiskasvatuksen henkilökunta voi tukea nepsy-lasten vanhempia kasvatustehtävässään?
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että nepsy-lasten vanhemmat kokevat jäävänsä vaille tukea, vaikka tuen tarve on suuri. Vanhempien arkeen tuottaa eniten haasteita tukeen ja palveluihin liittyvät tekijät, kuten yhteistyö ammattilaisten kanssa ja tuen puuttuminen. Vanhemmat kokevat esimerkiksi luukulta toiselle pallottelua ja vähättelyä. Nepsy-lasten vanhemmat ovat hyvin kuormittuneita ja toiveet sekä tarpeet vanhempien tukemiseen liittyen jakautuvat sosiaaliseen tukeen sekä varhaiskasvatuksen henkilöstöön liittyviin tekijöihin, kuten henkilökunnan osaamiseen ja vuorovaikutukseen.
Tulokset osoittavat yhä enemmän tarvetta vanhempien tukemiselle. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että palveluiden tulee olla paremmin koordinoituja, eikä palveluiden järjestämistä tai toteutumista voi jättää vanhempien vastuulle. Vanhemmat ovat hyvin tietoisia varhaisen tuen tärkeydestä varhaiskasvatuksessa ja muun muassa osaava henkilökunta sekä riittävät resurssit mahdollistavat paremmat mahdollisuudet neuropsykiatristen häiriöiden tunnistamiseen ja varhaisen tuen toteutumiseen.