Perehdytysopas liikenne- ja viestintäministeriöön
Meriläinen, Emma (2024)
Meriläinen, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa perehdytysopas toimeksiantona liikenne- ja viestintäministeriölle. Kyseessä oli toiminnallinen opinnäytetyö ja tuotoksena eli produktina oli perehdytysopas, joka on suunnattu kaikille ministeriön uusille virkahenkilöille.
Perehdyttämisessä tutustutaan työyhteisöön ja organisaatioon, kun taas työnopastuksessa keskitytään enemmän itse työtehtävien opetteluun. Tein perehdytysoppaan kaikille uusille virkahenkilöille, joten keskityin oppaassa yleisperehdyttämiseen.
Tarkoitus oli tuottaa erillään olevista tiedoista koottua yhtenäinen ja helppolukuinen yleisperehdytykseen tarkoitettu tiivis opas. Sen oli tavoite olla uutena käytäntönä perehdyttäjien tukena tarkastuslistana perehdytyksessä ja uusien virkahenkilöiden apuna ensimmäisinä päivinä ja viikkoina, kun tietoa tarvitsee löytää nopeasti.
Teoriapohjana opinnäytetyössä on käytetty kattavasti erilaisia painettua ja sähköistä kotimaista ja ulkomaalaista kirjallisuutta sekä artikkeleita ja lisäksi perehdyttämiseen ja saavutettavuuteen sovellettavaa oikeussääntelyä.
Työssä hyödynnettiin syvähaastatteluita ja niiden analysointia. Haastatteluiden analyysien perusteella saatiin selville toimeksiantajan toiveet perehdytysoppaan sisällöstä sekä saavutettavuuden toteutumisen kriteereistä. Perehdytysopas toteutettiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tuloksena oli liikenne- ja viestintäministeriön toiveiden mukaisesti selkeä opas, jossa yleisperehdytystä koskevat tiedot ovat johdonmukaisessa ja helppolukuisessa paketissa. Sisällöstä saatiin riittävän kattava välttäen toistoa ja pitkiä lauserakenteita. Saavutettavuuden toteutumista tukivat informatiivinen sisällysluettelo, kuvaileva otsikointi sekä optimaalinen kontrastin, värien ja tekstin korostusten käyttö.
Perehdyttämisessä tutustutaan työyhteisöön ja organisaatioon, kun taas työnopastuksessa keskitytään enemmän itse työtehtävien opetteluun. Tein perehdytysoppaan kaikille uusille virkahenkilöille, joten keskityin oppaassa yleisperehdyttämiseen.
Tarkoitus oli tuottaa erillään olevista tiedoista koottua yhtenäinen ja helppolukuinen yleisperehdytykseen tarkoitettu tiivis opas. Sen oli tavoite olla uutena käytäntönä perehdyttäjien tukena tarkastuslistana perehdytyksessä ja uusien virkahenkilöiden apuna ensimmäisinä päivinä ja viikkoina, kun tietoa tarvitsee löytää nopeasti.
Teoriapohjana opinnäytetyössä on käytetty kattavasti erilaisia painettua ja sähköistä kotimaista ja ulkomaalaista kirjallisuutta sekä artikkeleita ja lisäksi perehdyttämiseen ja saavutettavuuteen sovellettavaa oikeussääntelyä.
Työssä hyödynnettiin syvähaastatteluita ja niiden analysointia. Haastatteluiden analyysien perusteella saatiin selville toimeksiantajan toiveet perehdytysoppaan sisällöstä sekä saavutettavuuden toteutumisen kriteereistä. Perehdytysopas toteutettiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti.
Opinnäytetyön tuloksena oli liikenne- ja viestintäministeriön toiveiden mukaisesti selkeä opas, jossa yleisperehdytystä koskevat tiedot ovat johdonmukaisessa ja helppolukuisessa paketissa. Sisällöstä saatiin riittävän kattava välttäen toistoa ja pitkiä lauserakenteita. Saavutettavuuden toteutumista tukivat informatiivinen sisällysluettelo, kuvaileva otsikointi sekä optimaalinen kontrastin, värien ja tekstin korostusten käyttö.