Kohti omaa elämää : kokemuksia jatkosuunnitelmasta ammatillisessa erityisoppilaitoksessa
Kangas, Sherin; Kinnunen, Riika (2024)
Kangas, Sherin
Kinnunen, Riika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255087
Tiivistelmä
Toisen asteen opiskelijat tarvitsevat yhä enemmän tukea elämän eri osa-alueissa. Vaativan erityisen tuen opiskelijoilla on mahdollisuus päästä opiskelemaan ammatilliseen erityisoppilaitokseen sekä saada tukea opintojen suunnitteluun ja oman elämän rakentamiseen. Tässä opinnäytetyössä keskitytään erityisesti Ammattiopisto Luovi Oy:ssä opiskelevien vaativan erityisen tuen opiskelijoiden kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena on Luovi Muhoksen vuoden sisällä valmistuvat opiskelijat.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälaista tukea valmistuva vaativan erityisen tuen opiskelija kokee tarvitsevansa jatkosuunnitelmaa laadittaessa. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Ammattiopisto Luovi Oy. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistoa tutkimukseen kerättiin verkkokyselylomakkeen avulla ohjatussa tilanteessa. Tässä työssä tarkastellaan vuoden sisään valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia saadusta ja halutusta tuesta eri elämän osa-alueissa keskittyen jatkosuunnitelmaan.
Tulosten perusteella näyttää siltä, että opiskelijoilla on varsin hyvin tiedossa jatkosuunnitelman merkitys. Osa opiskelijoista kuitenkin koki, että jatkosuunnitelma on monimutkainen ja paineita lisäävä. Valtaosa opiskelijoista koki, että he ovat saaneet Ammattiopisto Luovi Oy:n henkilökunnalta riittävästi tukea eri osa-alueisiin. Opiskelijat kokivat tarvitsevansa eniten tukea työllistymisen suunnittelussa ja oman osaamisensa arvioinnissa. Yli puolet kokivat tarvitsevansa tukea omien vahvuuksien hyödyntämisessä ja toimeentuloon liittyvissä asioissa valmistumisen jälkeen.
Tulosten mukaan erityisesti työllistymisessä ja TE-palveluiden kanssa asioimisessa kaivataan tukea. Opiskelijat tarvitsevat riittävästi tietoa tulevaisuuden suunnitteluun liittyvissä asioissa. Tuen ja ohjauksen tarve voi liittyä esimerkiksi työllistymiseen, TE-palveluihin tai vaikka erilaisten kuntouttavien palveluiden piiriin hakeutumiseen. Nuori voi myös kokea tarvitsevansa tukea asumiseen tai terveydenhuoltoon liittyvissä asioissa. On tärkeää, että opiskelijoita tuetaan omien vahvuuksien löytämisessä ja niiden hyödyntämisessä. Näin tuetaan opiskelijan ammatillisen identiteetin kasvua ja kehitystä. Työllisyyspalveluiden kanssa tehtävän yhteistyön vahvistaminen tukee niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin tietämystä tarjolla olevista palveluista ja mahdollisuuksista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälaista tukea valmistuva vaativan erityisen tuen opiskelija kokee tarvitsevansa jatkosuunnitelmaa laadittaessa. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Ammattiopisto Luovi Oy. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineistoa tutkimukseen kerättiin verkkokyselylomakkeen avulla ohjatussa tilanteessa. Tässä työssä tarkastellaan vuoden sisään valmistuvien opiskelijoiden kokemuksia saadusta ja halutusta tuesta eri elämän osa-alueissa keskittyen jatkosuunnitelmaan.
Tulosten perusteella näyttää siltä, että opiskelijoilla on varsin hyvin tiedossa jatkosuunnitelman merkitys. Osa opiskelijoista kuitenkin koki, että jatkosuunnitelma on monimutkainen ja paineita lisäävä. Valtaosa opiskelijoista koki, että he ovat saaneet Ammattiopisto Luovi Oy:n henkilökunnalta riittävästi tukea eri osa-alueisiin. Opiskelijat kokivat tarvitsevansa eniten tukea työllistymisen suunnittelussa ja oman osaamisensa arvioinnissa. Yli puolet kokivat tarvitsevansa tukea omien vahvuuksien hyödyntämisessä ja toimeentuloon liittyvissä asioissa valmistumisen jälkeen.
Tulosten mukaan erityisesti työllistymisessä ja TE-palveluiden kanssa asioimisessa kaivataan tukea. Opiskelijat tarvitsevat riittävästi tietoa tulevaisuuden suunnitteluun liittyvissä asioissa. Tuen ja ohjauksen tarve voi liittyä esimerkiksi työllistymiseen, TE-palveluihin tai vaikka erilaisten kuntouttavien palveluiden piiriin hakeutumiseen. Nuori voi myös kokea tarvitsevansa tukea asumiseen tai terveydenhuoltoon liittyvissä asioissa. On tärkeää, että opiskelijoita tuetaan omien vahvuuksien löytämisessä ja niiden hyödyntämisessä. Näin tuetaan opiskelijan ammatillisen identiteetin kasvua ja kehitystä. Työllisyyspalveluiden kanssa tehtävän yhteistyön vahvistaminen tukee niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin tietämystä tarjolla olevista palveluista ja mahdollisuuksista.