The User Experience Evaluation of Corporate Customer Online Service : Case Collection Company X
Laurila, Jaakko (2024)
Laurila, Jaakko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403235001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403235001
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi tutkimaan ja arvioimaan toimeksiantajan yritysasiakasverkkopalvelun käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten käyttäjät kokevat kyseisen verkkopalvelun, tunnistaa sen vahvuudet ja heikkoudet sekä ehdottaa käytännön parannustoimenpiteitä käyttäjäkokemuksen optimoimiseksi.
Tutkimuksen metodologia perustui käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen periaatteisiin, jossa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää eli syvähaastatteluja. Teoreettisessa viitekehyksessä käytettävyysperiaatteita ja keskeisiä käyttäjäkokemuksen osa-alueita tarkasteltiin syvällisesti.
Opinnäytetyössä esiteltiin tuloksia ja analyysejä käyttäjien kokemuksista verkkopalvelun käytöstä. Tulosten perusteella kirjoittaja antoi konkreettisia suosituksia, joiden avulla toimeksiantajayritys voi merkittävästi parantaa verkkopalvelunsa käyttäjäkokemusta ja vastata asiakkaidensa tarpeisiin. Näitä suosituksia ja tuloksia voidaan käyttää verkkopalvelun jatkokehittämiseen ja asiakastyytyväisyyden maksimointiin, ja ne voivat parantaa yrityksen kilpailukykyä tarjoamalla erinomaisen verkkopalvelukokemuksen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö tarjoaa myös arvokkaita näkemyksiä muille yrityksille ja organisaatioille, jotka pyrkivät optimoimaan ja parantamaan digitaalisten palveluidensa käyttäjäkokemusta. This thesis focused on researching and evaluating the usability and user experience of the client's business web service. The aim of the study was to understand how users experience the web service, to identify its strengths and weaknesses and to suggest practical improvement measures to optimize the user experience.
The methodology of the study was based on usability and user experience principles, using a qualitative research method, i.e. in-depth interviews. In the theoretical framework, usability principles and key aspects of user experience were examined in depth.
The thesis presented findings and analyses of users' experiences when using the web service. Based on the results, the author made concrete recommendations to help the commissioning company to significantly improve the user experience of its online service and to respond to their customers' needs. These recommendations and results can be used to
further develop the web service and maximise customer satisfaction and have the potential to improve the competitiveness of the company by providing an excellent web service experience in the future.
The thesis also provides valuable insights for other companies and organizations seeking to optimize and improve the user experience of their digital services.
Tutkimuksen metodologia perustui käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen periaatteisiin, jossa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää eli syvähaastatteluja. Teoreettisessa viitekehyksessä käytettävyysperiaatteita ja keskeisiä käyttäjäkokemuksen osa-alueita tarkasteltiin syvällisesti.
Opinnäytetyössä esiteltiin tuloksia ja analyysejä käyttäjien kokemuksista verkkopalvelun käytöstä. Tulosten perusteella kirjoittaja antoi konkreettisia suosituksia, joiden avulla toimeksiantajayritys voi merkittävästi parantaa verkkopalvelunsa käyttäjäkokemusta ja vastata asiakkaidensa tarpeisiin. Näitä suosituksia ja tuloksia voidaan käyttää verkkopalvelun jatkokehittämiseen ja asiakastyytyväisyyden maksimointiin, ja ne voivat parantaa yrityksen kilpailukykyä tarjoamalla erinomaisen verkkopalvelukokemuksen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö tarjoaa myös arvokkaita näkemyksiä muille yrityksille ja organisaatioille, jotka pyrkivät optimoimaan ja parantamaan digitaalisten palveluidensa käyttäjäkokemusta.
The methodology of the study was based on usability and user experience principles, using a qualitative research method, i.e. in-depth interviews. In the theoretical framework, usability principles and key aspects of user experience were examined in depth.
The thesis presented findings and analyses of users' experiences when using the web service. Based on the results, the author made concrete recommendations to help the commissioning company to significantly improve the user experience of its online service and to respond to their customers' needs. These recommendations and results can be used to
further develop the web service and maximise customer satisfaction and have the potential to improve the competitiveness of the company by providing an excellent web service experience in the future.
The thesis also provides valuable insights for other companies and organizations seeking to optimize and improve the user experience of their digital services.