Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Avointa keskustelua ja viestintää": huoltajien näkökulmia varhaiskasvatuksen kasvatusyhteistyöhön

Puhakka, Hanna; Raitanen, Janica (2024)

 
Avaa tiedosto
Puhakka_Raitanen.pdf (888.4Kt)
Lataukset: 


Puhakka, Hanna
Raitanen, Janica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403265214
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kotkalaisen päiväkodin lasten huoltajien näkemyksiä ja toiveita kasvatusyhteistyön toteutumisesta sekä toteuttamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millä tavoin huoltajat toivovat yhteistyötä toteutettavan sekä mitä asioita huoltajat pitävät yhteistyössä tärkeinä.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat varhaiskasvatus ja kas-vatusyhteistyö. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lisäksi kasvatusyhteistyön muotoja, merkitystä ja rakentumista. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin varhaiskasvatusyksikön 50 lapsen huoltajille. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla huoltajilta. Aineiston strukturoitu kysymys ja sekamuotoiset kysymykset analysoitiin Webropol-ohjelmaa hyödyntäen. Aineiston avoimet kysymykset analysoitiin puolestaan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että huoltajat kokivat päivittäiset kohtaamiset kasvattajien kanssa tärkeinä päiväkodin arjessa. Tutkimuksen tulosten perusteella selvisi myös, ettei suurin osa huoltajista tiennyt, miten voisi itse osallistua päiväkodin arkeen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että päiväkodissa toteutetaan jo nyt kasvatusyhteistyötä viestinnän ja tiedottamisen osalta huoltajien toivomalla tavalla. Johtopäätöksinä voidaan todeta myös, että kasvatusyhteistyön toivottiin tapahtuvan kasvattajien ja huoltajien yhteisen vuorovaikutuksen kautta. Huoltajat toivoivat saavansa kuulla yksilökohtaisempaa kerrontaa lapsen päivän sisällöstä ja päiväkodin arjen toimintatavoista.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kasvatusyhteistyö ja vuorovaikutus
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste