Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työkoneen pysäköinninavustusjärjestelmä

Kiviniemi, Joni (2024)

 
Avaa tiedosto
Kiviniemi_Joni.pdf (1.256Mt)
Lataukset: 


Kiviniemi, Joni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275266
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin työkoneeseen pysäköinninavustusjärjestelmä. Pysäköinnin yhteydessä työkone ajetaan kulkutasolle, jonka kautta koneen kuljettajat siirtyvät koneeseen ja pois koneesta. Suunniteltavan järjestelmän tarkoitus on avustaa kuljettajaa suorittamaan kulkutasolle saapuminen hallitusti.

Opinnäytetyössä selvitetään, millaisia vaatimuksia konedirektiivi 2006/42/EY asettaa järjestelmän toiminnalle, sekä selvitetään, mitä lisävaatimuksia uusi koneasetus 2023/1230 tulee asettamaan järjestelmälle. Lisäksi työssä tutustutaan konestandardien rooliin koneiden ja järjestelmien suunnittelussa sekä esitellään muutama yleinen standardi, joita järjestelmän suunnittelussa voidaan hyödyntää. Turvallisen järjestelmän varmistamiseksi, työssä suoritettiin riskinarviointi, jolla tuodaan esille järjestelmän toimintaan liittyviä riskitekijöitä. Lisäksi työssä tutustutaan erilaisiin anturiteknologioihin, joita järjestelmässä voidaan hyödyntää kulkutason tunnistuksessa sekä työkoneen ja kulkutason välisen etäisyyden mittaamisessa. Työssä esiteltävät anturiteknologiat ovat ultraäänianturit, optiset anturit, tutka-anturit ja LiDAR-anturit. Työssä vertaillaan kyseisiä anturiteknologioita, jonka tuloksena järjestelmässä käytettäväksi anturiksi valittiin tutka-anturi.

Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi neljä erilaista toimintakuvausta pysäköin-ninavustusjärjestelmän toiminnasta. Toimintakuvaukset ovat pohjimmiltaan sa-mankaltaiset, mutta niiden eroavaisuudet syntyvät työkoneissa olevan paikan-nusjärjestelmän hyödyntämisestä sekä tavasta, kuinka järjestelmä aktivoidaan. Opinnäytetyön tuloksia tullaan arvioimaan. Arvioinnin perusteella tehdään päätös järjestelmän jatkokehityksestä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste