Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ei-tekniset taidot hoitoelvytyksessä

Laitala, Selina; Ylönen, Lumi (2024)

 
Avaa tiedosto
Laitala_Ylonen.pdf (368.9Kt)
Lataukset: 


Laitala, Selina
Ylönen, Lumi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404015497
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ei-teknisiä taitoja tulisi hyödyntää aikuisen hoitoelvytyksessä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kirjallisuuskatsausta hyödyntäen tehdä opetusvideo. Opinnäytetyö
soveltuu erityisesti akuuttihoitotyöstä kiinnostuneille sosiaali- ja terveysalan
opiskelijoille.
Aineistoa kerättiin luotettavista tutkimuskannoista Medicistä, PubMedistä ja
FINNAsta. Tutkimukset valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteeriemme perusteella. Tutkimuksen oli oltava alle 10 vuotta vanha, maksuton julkaisu ja suomen tai englanninkielinen. Käytettävien lähteiden muoto oli väitöskirja, pro
gradu, YAMK-opinnäytetyö tai tutkimusartikkeli. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli miten ei-teknisiä taitoja tulisi hyödyntää aikuisen hoitoelvytyksessä.
Tutkimuksiin viitaten voimme todeta, että ei-teknisiin taitoihin hoitoelvytyksessä kuuluu tehtävänhallinta, päätöksenteko, tilannetietoisuus, johtaminen ja
tiimityö.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella voidaan todeta, että ei-teknisten
taitojen hyödyntämättä jättäminen heikentää hoitoelvytyksen kulkua. Tärkeimpinä tekijöinä pidettiin hoitohenkilöstön sosiaalisten taitojen hallintaa, kuten
esimerkiksi aktiivista viestintää, toimivaa tiimityötä sekä osaavaa johtajaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta ei-teknisten taitojen parantavan hoitoelvytyksen laatua ja olevan hoitoelvytyksen lopputuloksen kannalta oleellinen osa elvytystä.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin. Jatkossa voisi tutkia miten ei-teknisiä
taitoja opetetaan työpaikoilla tai eri ammattikorkeakouluissa. Suomessa ei-teknisiä taitoja on tutkittu vähän teknisiin taitoihin nähden, joten aiheeseen liittyvät tutkimukset olisivat aiheellisia.
 
The objective of the thesis was to discover how non-technical skills can be utilised in the resuscitation of adults. The thesis was carried out in cooperation
with South-Eastern Finland University of Applied Sciences (Xamk). The goal
of the thesis was to produce educational material about the resuscitation of
adults by means of a literature review and tutorial video. The thesis is applicable, especially for social and healthcare sector students interested in acute
care work.
The material was gathered from reliable research bases Medic, Pubmed and
FINNA. The studies were chosen based on the inclusion and exclusion criteria. The study had to be less than 10 years old, a free publication and in Finnish or English. The chosen studies were in the form of dissertations, master’s
theses, or research articles. The research question was how non-technical
skills should be utilised in adult resuscitation. The goal of the narrative literature review is to create a broad overview of a previously researched issue. In
reference to the studies, we can conclude that non-technical skills used in resuscitation include task management, decision-making, situational awareness,
leadership, and teamwork.
Based on the results of the narrative literature review we can conclude that
the absence of non-technical skills leads to the weakening of the resuscitation
process. The most important factors included proficiency in social skills by the
healthcare staff such as active communication, effective teamwork, and a
competent leader. We can conclude that non-technical skills improve the quality of resuscitation and are an integral part of the outcomes of resuscitation.
The goals of the thesis were achieved. Further research proposal would be to
investigate how non-technical skills can be taught at workplaces or different
educational institutions. In Finland non-technical skills have been researched
less compared to technical skills, thus further research on this subject would
be necessary.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste