Halmeniemen kylän matkailun kehittäminen tarinallistamalla
Ahokas, Henni (2024)
Ahokas, Henni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285434
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on kylämatkailun kehittäminen tarinallistamalla. Työn toimeksiantaja on jo yli sadan vuoden ajan toiminut Halmeniemen Maa- ja Kotitalousseura. Seura järjestää Halmeniemen kylällä Mäntyharjulla tapahtumia ja toimintaa. Kylällä on aktiivinen kyläyhteisö sekä yritystoimintaa ja matkailuteollisuutta. Kylän maisemat ja vanhat rakennukset huokuvat tarinaa ja historiaa, mikä voisi kiinnostaa matkailijoita, vapaa-ajan asukkaita sekä kylällä ympärivuotisesti asuvia.
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia matkailutuote, joka lisää kiinnostusta kylää ja sen yrityksiä sekä palveluja kohtaan. Lopputuloksena syntyi ulkoilureitti, Halmeniemen kyläpolku. Kyläpolun varrella pääsee tutustumaan kylään ja sen tarinoihin niiden tapahtumapaikoilla. Tarinoiden tapahtumia ovat muun muassa postiryöstö ja kyläkoulun pitäminen talkoovoimin. Kyläpolun kartan saa mobiililaitteeseen QR-koodilla, joka sijoitetaan Halmelaan. Kartassa on linkit, joista tarinat saa näkyviin.
Työssä käytetyt menetelmät ovat benchmarking, Kylämatkailun kehittämispolku ja haastattelu. Benchmarkkauksen avulla vertailtiin samankaltaisia matkailutuotteita. Vertaillut ominaisuudet olivat reitin pituus sekä kartan ja tarinoiden sijainti. Kylämatkailun kehittämispolku kuvaa kylämatkailun tuotteistamisprosessia. Halmeniemen kyläpolkua varten laadittiin oma kylämatkailun kehittämispolku. Haastattelujen avulla kerättiin kylään liittyviä tarinoita ja tietoa. Lisäksi tarinoita löytyi kirjallisuudesta ja paikallislehden verkkosivuilta.
Konkreettisina tuotoksina tarinoiden ja kyläpolun kartan lisäksi ovat sisäinen ja ulkoinen tuotekortti. Tuotteen markkinointia varten on laadittu Canva-sisällönluontiohjelmalla mainokset sosiaaliseen mediaan sekä ilmoitustaululle. Työn toimeksiantajan käyttämät sosiaalisen median kanavat ovat Facebook ja Instagram, joten mainokset on sovitettu näille kanaville sopiviksi. Opinnäytetyön lopussa pohditaan kylämatkailun mahdollisuuksia ja tulevaisuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia matkailutuote, joka lisää kiinnostusta kylää ja sen yrityksiä sekä palveluja kohtaan. Lopputuloksena syntyi ulkoilureitti, Halmeniemen kyläpolku. Kyläpolun varrella pääsee tutustumaan kylään ja sen tarinoihin niiden tapahtumapaikoilla. Tarinoiden tapahtumia ovat muun muassa postiryöstö ja kyläkoulun pitäminen talkoovoimin. Kyläpolun kartan saa mobiililaitteeseen QR-koodilla, joka sijoitetaan Halmelaan. Kartassa on linkit, joista tarinat saa näkyviin.
Työssä käytetyt menetelmät ovat benchmarking, Kylämatkailun kehittämispolku ja haastattelu. Benchmarkkauksen avulla vertailtiin samankaltaisia matkailutuotteita. Vertaillut ominaisuudet olivat reitin pituus sekä kartan ja tarinoiden sijainti. Kylämatkailun kehittämispolku kuvaa kylämatkailun tuotteistamisprosessia. Halmeniemen kyläpolkua varten laadittiin oma kylämatkailun kehittämispolku. Haastattelujen avulla kerättiin kylään liittyviä tarinoita ja tietoa. Lisäksi tarinoita löytyi kirjallisuudesta ja paikallislehden verkkosivuilta.
Konkreettisina tuotoksina tarinoiden ja kyläpolun kartan lisäksi ovat sisäinen ja ulkoinen tuotekortti. Tuotteen markkinointia varten on laadittu Canva-sisällönluontiohjelmalla mainokset sosiaaliseen mediaan sekä ilmoitustaululle. Työn toimeksiantajan käyttämät sosiaalisen median kanavat ovat Facebook ja Instagram, joten mainokset on sovitettu näille kanaville sopiviksi. Opinnäytetyön lopussa pohditaan kylämatkailun mahdollisuuksia ja tulevaisuutta.