Palkkatietojen ilmoittamisprosessin kehittäminen ja automatisointi : valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus, Palkeet
Saukkokoski, Heli (2024)
Saukkokoski, Heli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404015501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404015501
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajan Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen, eli Palkeiden uutta kehityksen alla olevaa prosessia.
Uudessa prosessissa käsiteltiin poissaolon palkkatietojen ilmoittamista Kelan
päivärahahakemuksia varten. Uudessa prosessissa palkkatiedot voitiin ilmoittaa Kelaan Tulorekisterin avulla. Palkeet automatisoi prosessejaan vähentääkseen manuaalityötä palvelutuotannossa sekä sujuvoittaakseen ja tehostaakseen valtion yhteisiä päästä päähän prosesseja.
Opinnäytetyössä selvitettiin Palkeiden palkka-asiantuntijoita ja asiakasta
haastattelemalla, uuden prosessin vaikutuksia työhön. Tutkimuksessa selvitettiin miten uusi prosessi vaikuttaa työtehtäviin ja työaikaan sekä onko ohjeistus ollut riittävää ja miten sitä voidaan parantaa. Opinnäytetyön tutkimustuloksia voitiin hyödyntää uuden prosessin jatkokehityksessä. Palkeissa asiakaslähtöinen kehittäminen on tärkeää. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös
tulevissa kehitystehtävissä, joita kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastattelut suoritettiin palkka-asiantuntijoille ja Palkeiden asiakkaalle sähköpostitse ja Teams-videokokouksessa.
Haastatteluissa selvisi, että uusi prosessi vaikutti työaikaan ja työnkuvaan positiivisesti, erityisesti silloin kun se olisi tavoitetilassaan. Työnkuva ja vastuunjako muuttuvat uuden prosessin myötä. Automaatiolla vähennetään manuaalityötä molemmilla osapuolilla.
Uudessa prosessissa käsiteltiin poissaolon palkkatietojen ilmoittamista Kelan
päivärahahakemuksia varten. Uudessa prosessissa palkkatiedot voitiin ilmoittaa Kelaan Tulorekisterin avulla. Palkeet automatisoi prosessejaan vähentääkseen manuaalityötä palvelutuotannossa sekä sujuvoittaakseen ja tehostaakseen valtion yhteisiä päästä päähän prosesseja.
Opinnäytetyössä selvitettiin Palkeiden palkka-asiantuntijoita ja asiakasta
haastattelemalla, uuden prosessin vaikutuksia työhön. Tutkimuksessa selvitettiin miten uusi prosessi vaikuttaa työtehtäviin ja työaikaan sekä onko ohjeistus ollut riittävää ja miten sitä voidaan parantaa. Opinnäytetyön tutkimustuloksia voitiin hyödyntää uuden prosessin jatkokehityksessä. Palkeissa asiakaslähtöinen kehittäminen on tärkeää. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös
tulevissa kehitystehtävissä, joita kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastattelut suoritettiin palkka-asiantuntijoille ja Palkeiden asiakkaalle sähköpostitse ja Teams-videokokouksessa.
Haastatteluissa selvisi, että uusi prosessi vaikutti työaikaan ja työnkuvaan positiivisesti, erityisesti silloin kun se olisi tavoitetilassaan. Työnkuva ja vastuunjako muuttuvat uuden prosessin myötä. Automaatiolla vähennetään manuaalityötä molemmilla osapuolilla.