Lampaanlihan tuotantoketjun toimijoiden välisen viestinnän kehittäminen
Koivisto, Niina (2024)
Koivisto, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285376
Tiivistelmä
Lampaanlihan tuotantoketjussa tiedonkulku on koettu ongelmaksi ja haasteeksi, mikä aiheuttaa koko tuotantoketjussa tehottomuutta ja suunnittelemattomuutta sekä ylimääräisiä kustannuksia eri yrityksille. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin lampaanlihan tuotantoketjun sisäisen viestinnän ongelmakohtia ja selvitettiin miten kehittää viestintää toimijoiden välillä. Lisäksi tutkittiin mitä odotuksia lampaanlihaketjun toimijoilla on viestinnän kehittämisestä ja miten sitä saataisiin parannettua. Tavoitteena on parantaa viestintää ja tiedonkulkua lammasketjussa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Lampaanliha tuotantoketjun kehittäminen-hanke.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna lammasketjun eri toimijoille syksyllä 2023. Tutkimuksen kohde-ryhmäksi rajattiin yhdessä toimeksiantajan kanssa alkutuottajat, teurastamot, tukut, kaupat, tuottajaorganisaatio ja edunvalvonta. Haastatteluihin osallistui seitsemän eri lammasketjun toimijaa.
Tulosten perusteella lampaanlihaketjun viestinnässä on haasteita, mutta oma aktiivisuus ja oma-aloitteisuus parantavat viestintää. Koko ketjun yhteistyötä parantaisi, jos alkutuottajien viestintä ja tiedonkulku teurastamoiden kanssa olisi sujuvampaa. Valtakunnalliset sidosryhmätapaamiset koettiin hyvänä viestintäkanavana, joista saadaan hyödyllistä tietoa koko lampaanlihaketjulle. Viestintä ja tiedonkulku ei ole kuitenkaan suurin ongelma tai este lampaanlihan tuotannon kehittämisessä, vaan ongelmaksi koet-tiin hinta, kannattavuus, tukipolitiikka sekä kuluttajien tottumus käyttää lampaanlihaa.
Johtopäätöksenä huomattiin, että avoin keskusteleva ruokaketju on kaikkien etu. Lammasalan tulisi järjestäytyä paremmin ja toimia systemaattisemmin, jolloin se olisi kiinnostava koko ketjulle ja kaikille toimijoille.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna lammasketjun eri toimijoille syksyllä 2023. Tutkimuksen kohde-ryhmäksi rajattiin yhdessä toimeksiantajan kanssa alkutuottajat, teurastamot, tukut, kaupat, tuottajaorganisaatio ja edunvalvonta. Haastatteluihin osallistui seitsemän eri lammasketjun toimijaa.
Tulosten perusteella lampaanlihaketjun viestinnässä on haasteita, mutta oma aktiivisuus ja oma-aloitteisuus parantavat viestintää. Koko ketjun yhteistyötä parantaisi, jos alkutuottajien viestintä ja tiedonkulku teurastamoiden kanssa olisi sujuvampaa. Valtakunnalliset sidosryhmätapaamiset koettiin hyvänä viestintäkanavana, joista saadaan hyödyllistä tietoa koko lampaanlihaketjulle. Viestintä ja tiedonkulku ei ole kuitenkaan suurin ongelma tai este lampaanlihan tuotannon kehittämisessä, vaan ongelmaksi koet-tiin hinta, kannattavuus, tukipolitiikka sekä kuluttajien tottumus käyttää lampaanlihaa.
Johtopäätöksenä huomattiin, että avoin keskusteleva ruokaketju on kaikkien etu. Lammasalan tulisi järjestäytyä paremmin ja toimia systemaattisemmin, jolloin se olisi kiinnostava koko ketjulle ja kaikille toimijoille.
