How does work management recover from work? Case study, Company X
Tärnvik, Heidi (2024)
Tärnvik, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404015487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404015487
Tiivistelmä
Esihenkilön hyvinvointi voi vaikuttaa koko organisaation työhyvinvointiin. Hyvinvoinnilla on suuri merkitys meille jokaiselle ja vaikuttaa meidän henkiseen, että psyykkiseen terveyteen. Jos organisaation sisällä keskitytään hyvinvointiin, luodaan posetiivisempi työympäristö, joka johtaa parempaan työkykyyn, lisää työtehokuutta sekä edistää henkilöstön sitoutumista. Palautuminen on keskeisessä roolissa kuin keskustellaan hyvinvoinnista ja on myös merkittävä osa tätä opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa, miten työnjohto yrityksessä X palautuu työstään. Yrityksessä ei ole nykyhetkellä tiettyä strategiaa, joka tukee ainoastaan työnjohtoa heidän työssään. Nykyinen työhyvinvointi strategia koskee koko henkilöstöä ja aikaisempaa tutkimusta ei löydy, joka kartoittaa ainoastaan työnjohdon hyvinvointia ja heidän palautumistansa.
Tutkimusmenetelmä, jota käytettiin kyseisessä opinnäytetyössä, oli kvantitatiivinen menettelytapa. Työnjohdolle lähetettiin kyselylomake, jonka avulla työnjohto vastasivat 16 kysymyksen, näistä 2 kysymystä oli avoimia kysymyksiä.
Opinnäytetyön teoreettisina malleina käytettiin Marja-Liisa Mankan työhyvinvointimallia sekä Robert Karasekin vaatimus-hallinta malli, liittyen työstressiin. Tutkimuksen tulos näyttää, että työnjohto jossain määrin tarvitsevat enemmän aikaa palautumiselle ja lisää panoksia tarvitaan resurssi- että työsuunnitteluun.
Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa, miten työnjohto yrityksessä X palautuu työstään. Yrityksessä ei ole nykyhetkellä tiettyä strategiaa, joka tukee ainoastaan työnjohtoa heidän työssään. Nykyinen työhyvinvointi strategia koskee koko henkilöstöä ja aikaisempaa tutkimusta ei löydy, joka kartoittaa ainoastaan työnjohdon hyvinvointia ja heidän palautumistansa.
Tutkimusmenetelmä, jota käytettiin kyseisessä opinnäytetyössä, oli kvantitatiivinen menettelytapa. Työnjohdolle lähetettiin kyselylomake, jonka avulla työnjohto vastasivat 16 kysymyksen, näistä 2 kysymystä oli avoimia kysymyksiä.
Opinnäytetyön teoreettisina malleina käytettiin Marja-Liisa Mankan työhyvinvointimallia sekä Robert Karasekin vaatimus-hallinta malli, liittyen työstressiin. Tutkimuksen tulos näyttää, että työnjohto jossain määrin tarvitsevat enemmän aikaa palautumiselle ja lisää panoksia tarvitaan resurssi- että työsuunnitteluun.