Videopelien vaikutus nuorten mielenterveyteen
Saarakkala, Juha; Toivonoja, Heidi (2024)
Saarakkala, Juha
Toivonoja, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403295446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403295446
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää videopelien vaikutusta nuorten mielenterveyteen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa videopelien vaikutuksista nuorten mielenterveyteen. Tulokseksi saataisiin tietoa, jota nuorten asiakkaiden kanssa toimivat tahot voi hyödyntää hoitotyössä. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Keräsimme kokoon tutkimuksia, joista saimme tietoa miten videopelit ovat vaikuttaneet nuorten mielenterveyteen.
Asetetuilla hakusanoilla etsittiin eri tietokannoista aiemmin tehtyjä tutkimuksia aiheeseen liittyen. Systemaattisesti rajasimme tutkimuksia, jotta jäljelle jäi aineistoa, jossa vastattiin asetettuun tutkimuskysymykseen. Tietoperusta rakentui nuorten mielenterveyteen vaikuttavista asioista, kuten psyykkiseen kehitykseen ja yleisempiin mielenterveysongelmiin sekä videopeleihin.
Opinnäytetyössä käytettyjen tutkimusten mukaan videopelaaminen on pääsääntöisesti ongelmatonta ajanviettoa useimmille ihmisille ja pelit voivat olla jopa hyväksi yksilön terveydelle esimerkiksi lievittämällä stressiä ja helpottamalla ahdistusta. Kuitenkin osa väestöstä, kuten syrjäytyneet ja mielialahäiriöistä kärsivät, saattavat hakea videopeleistä helpotusta ja paeta elämän ongelmia digitaaliseen maailmaan, jolloin ongelmat saattavat jäädä hoitamatta. Teknologian kehittyessä on syntynyt videopelejä, joiden avulla pystytään toteuttamaan interventiota mielialahäiriöistä kärsiville ja ne ovat lupaava hoitomuoto tulevaisuudessa.
Asetetuilla hakusanoilla etsittiin eri tietokannoista aiemmin tehtyjä tutkimuksia aiheeseen liittyen. Systemaattisesti rajasimme tutkimuksia, jotta jäljelle jäi aineistoa, jossa vastattiin asetettuun tutkimuskysymykseen. Tietoperusta rakentui nuorten mielenterveyteen vaikuttavista asioista, kuten psyykkiseen kehitykseen ja yleisempiin mielenterveysongelmiin sekä videopeleihin.
Opinnäytetyössä käytettyjen tutkimusten mukaan videopelaaminen on pääsääntöisesti ongelmatonta ajanviettoa useimmille ihmisille ja pelit voivat olla jopa hyväksi yksilön terveydelle esimerkiksi lievittämällä stressiä ja helpottamalla ahdistusta. Kuitenkin osa väestöstä, kuten syrjäytyneet ja mielialahäiriöistä kärsivät, saattavat hakea videopeleistä helpotusta ja paeta elämän ongelmia digitaaliseen maailmaan, jolloin ongelmat saattavat jäädä hoitamatta. Teknologian kehittyessä on syntynyt videopelejä, joiden avulla pystytään toteuttamaan interventiota mielialahäiriöistä kärsiville ja ne ovat lupaava hoitomuoto tulevaisuudessa.