Asiakaskysely WebPalveluaikalaskenta-sovelluksen kehittämistarpeista
Hynninen, Satu (2024)
Hynninen, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle asiakaskyselyn avulla ajantasaista informaatiota kehittämisen tueksi, miten WebPalveluaikalas-kentasovellusta tulisi kehittää, jotta se vastaisi paremmin käyttäjien tarpeita. Toimeksiantajana toimi Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus (Palkeet), joka tuottaa keskitettyjä palveluita valtion virastoille, laitoksille ja rahastoille. Työssä tutkittiin myös tutkimuskohteena olevaan sovellukseen liittyvää sääntelyä sekä millaisia vaatimuksia viranomaispalveluita tuottaessa on noudatettava.
WebPalveluaikalaskenta-sovellus on työkalu, jonka avulla tuotetaan valtion virkamiesten ja työntekijöiden työ- ja poissaolokertymistä laskelmia työnantajalle. Laskelmien tuloksilla on vaikutusta työntekijöiden etuuksiin ja rahallisiin ansioihin. Sovellusta käytetään Palkeilla osana henkilöstöpalveluiden tuottamisessa tuotannon puolella sekä asiakasvirastoissa henkilöstöhallinnon tehtävissä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena asiakkaiden näkökulmasta. Aineisto kerättiin sähköisenä lomakekyselynä asiakasvirastojen henkilöstöhallinnan työntekijöiltä. Kerätyn aineiston perusteella saatiin ajantasaista ja yksityiskohtaista tietoa siitä, mitä haasteita asiakkaat ovat kohdanneet sovelluksen käytössä sekä mikä sovelluksessa on toiminut jo entuudestaan hyvin. Saatujen vastausten avulla toimeksiantaja pystyy suunnittelemaan ja kohdistamaan heidän resurssinsa oikeisiin paikkoihin.
Työn tuloksista selvisi, että sovellus koettiin kaikkiaan melko vaikeakäyttöiseksi. Keskeisimmiksi teemoiksi nousi käyttäjäystävällisyyden ja sovelluksen toimivuuden parantaminen kehittämällä erityisesti laskelmien tuloksia selvemmiksi ja parantamalla niiden luotettavuutta. Korjaamalla asiakaskyselyssä esiin nousseita sovelluksen hankalia toimintoja, voidaan parantaa viranomaisen toiminnalle säädetyn palveluperiaatteen ja hyvän hallinnon toteutumista. Näiden lisäksi myös koulutus on yksi keino edistää asianmukaista tiedonhallintaa ja sujuvampaa menettelyä.
WebPalveluaikalaskenta-sovellus on työkalu, jonka avulla tuotetaan valtion virkamiesten ja työntekijöiden työ- ja poissaolokertymistä laskelmia työnantajalle. Laskelmien tuloksilla on vaikutusta työntekijöiden etuuksiin ja rahallisiin ansioihin. Sovellusta käytetään Palkeilla osana henkilöstöpalveluiden tuottamisessa tuotannon puolella sekä asiakasvirastoissa henkilöstöhallinnon tehtävissä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena asiakkaiden näkökulmasta. Aineisto kerättiin sähköisenä lomakekyselynä asiakasvirastojen henkilöstöhallinnan työntekijöiltä. Kerätyn aineiston perusteella saatiin ajantasaista ja yksityiskohtaista tietoa siitä, mitä haasteita asiakkaat ovat kohdanneet sovelluksen käytössä sekä mikä sovelluksessa on toiminut jo entuudestaan hyvin. Saatujen vastausten avulla toimeksiantaja pystyy suunnittelemaan ja kohdistamaan heidän resurssinsa oikeisiin paikkoihin.
Työn tuloksista selvisi, että sovellus koettiin kaikkiaan melko vaikeakäyttöiseksi. Keskeisimmiksi teemoiksi nousi käyttäjäystävällisyyden ja sovelluksen toimivuuden parantaminen kehittämällä erityisesti laskelmien tuloksia selvemmiksi ja parantamalla niiden luotettavuutta. Korjaamalla asiakaskyselyssä esiin nousseita sovelluksen hankalia toimintoja, voidaan parantaa viranomaisen toiminnalle säädetyn palveluperiaatteen ja hyvän hallinnon toteutumista. Näiden lisäksi myös koulutus on yksi keino edistää asianmukaista tiedonhallintaa ja sujuvampaa menettelyä.