Matkailuyrityksen näkyvyyden parantaminen Google-haussa. Case: Varjolan Tila
Hämäläinen, Suvi (2024)
Hämäläinen, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035630
Tiivistelmä
Digitaalinen kehitys on muokannut asiakaskäyttäytymistä sekä digitaalisen markkinoinnin merkitystä osana yrityksen markkinointia. Verkkosivuston näkyvyys on digitaalisessa markkinoinnissa tärkeässä osassa, ja siksi työssä syvennytään nimenomaan hakukonemarkkinointiin ja sen keinoihin yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja analysoida toimeksiantajayrityksen Varjolan tilan hakukonenäkyvyyden tilannetta, sekä tehdä analysoitujen tuloksien pohjalta kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten. Työ on toteutettu kehittämistyönä, tarkempana lähestymistapana tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aihe on tullut toimeksiantajan toimesta heidän kehittämistarpeestaan. Tutkimuksessa on käytetty aineiston keruuseen
Googlen hakukonetta, Semrushia sekä yrityksen omia Google Analytics sekä Google Ads -tilejä. Aineistoa analysoitaessa on käytetty Word sekä Excel -tiedostoja taulukoiden tekemiseen ja aineiston auki kirjoittamiseen. Suurin osa aineistosta on ollut kuitenkin jo valmiiksi visualisoituja.
Tuloksista saatiin selville, kuinka paljon yrityksen verkkosivuilla on kävijöitä, mistä he tulevat sekä miten ja millä keinoin Varjolan Tila edistää hakukoneessa verkkosivun näkyvyyttä omilla toiminnoillaan. Tuloksia esiteltiin yksityiskohtaisesti omina lukuinaan ja tuloksiin peilaten tehtiin kehitysehdotuksia, joista yritys voi ottaa halutessaan ideoita tulevaisuudessa. Kehitysehdotuksiin kirjatut asiat ovat lähinnä sellaisia, joista saa helposti jatkojalostettua käytäntöjä eri tarkoituksiin tulevaisuudessa
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja analysoida toimeksiantajayrityksen Varjolan tilan hakukonenäkyvyyden tilannetta, sekä tehdä analysoitujen tuloksien pohjalta kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten. Työ on toteutettu kehittämistyönä, tarkempana lähestymistapana tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aihe on tullut toimeksiantajan toimesta heidän kehittämistarpeestaan. Tutkimuksessa on käytetty aineiston keruuseen
Googlen hakukonetta, Semrushia sekä yrityksen omia Google Analytics sekä Google Ads -tilejä. Aineistoa analysoitaessa on käytetty Word sekä Excel -tiedostoja taulukoiden tekemiseen ja aineiston auki kirjoittamiseen. Suurin osa aineistosta on ollut kuitenkin jo valmiiksi visualisoituja.
Tuloksista saatiin selville, kuinka paljon yrityksen verkkosivuilla on kävijöitä, mistä he tulevat sekä miten ja millä keinoin Varjolan Tila edistää hakukoneessa verkkosivun näkyvyyttä omilla toiminnoillaan. Tuloksia esiteltiin yksityiskohtaisesti omina lukuinaan ja tuloksiin peilaten tehtiin kehitysehdotuksia, joista yritys voi ottaa halutessaan ideoita tulevaisuudessa. Kehitysehdotuksiin kirjatut asiat ovat lähinnä sellaisia, joista saa helposti jatkojalostettua käytäntöjä eri tarkoituksiin tulevaisuudessa
