Palveleeko verkkokauppa asiantuntijatyössä?
Hautaniemi, Juha-Matti (2024)
Hautaniemi, Juha-Matti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404045679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404045679
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, palveleeko verkkokauppa asiantuntijatyössä. Kehittämistyön kohteena oli kaksi asiantuntijapalveluiden parissa toimivaa verkkokauppaa. Näihin verkkokauppoihin saatiin kehitysehdotuksia, teoriapohjan, haastattelun, benchmarkingin ja omien pohdintojen avulla.
Työn teoreettisen viitekehyksen muodostavat asiantuntija, asiakas ja verkkokauppa, sekä niiden keskeiset haasteet, sekä menestystekijät kuten asiakaskokemuksen nelikenttä. Työn tutkimuksellisessa osiossa lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta.
Käytettyinä tutkimusmenetelminä olivat haastattelu ja benchmarking. Oman pohdinnan avulla työhön saatiin kokemusperäistä laajuutta, joka heijastuu myös työn lopullisissa johtopäätöksissä. Haastattelemalla verkkokaupan avulla toimivaa asiantuntijayritystä saatiin vahvistettua omien havaintojen kautta muodostuneet ennakkopäätelmät. Benchmarkingin avulla saatiin verkkokauppoja vertailemalla erilaisia tulevaisuuden kehitysvaihtoehtoja.
Työn tuloksista syntyi varteenotettavia johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia. Näitä ehdotuksia pystytään hyödyntämään verkkokauppojen kehitystyössä jatkossakin.
Työn teoreettisen viitekehyksen muodostavat asiantuntija, asiakas ja verkkokauppa, sekä niiden keskeiset haasteet, sekä menestystekijät kuten asiakaskokemuksen nelikenttä. Työn tutkimuksellisessa osiossa lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta.
Käytettyinä tutkimusmenetelminä olivat haastattelu ja benchmarking. Oman pohdinnan avulla työhön saatiin kokemusperäistä laajuutta, joka heijastuu myös työn lopullisissa johtopäätöksissä. Haastattelemalla verkkokaupan avulla toimivaa asiantuntijayritystä saatiin vahvistettua omien havaintojen kautta muodostuneet ennakkopäätelmät. Benchmarkingin avulla saatiin verkkokauppoja vertailemalla erilaisia tulevaisuuden kehitysvaihtoehtoja.
Työn tuloksista syntyi varteenotettavia johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia. Näitä ehdotuksia pystytään hyödyntämään verkkokauppojen kehitystyössä jatkossakin.