Keravan jäähallin piha-alueen liikenteenohjaussuunnitelma
Kölhi, Pauli (2024)
Kölhi, Pauli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404045682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404045682
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan liikenteenohjaussuunnitelman laatimista Keravan jäähallin piha-alueelle ja raportoidaan työn eri vaiheet. Helsingin Jokerit pelaa osan Mestis-kauden 2023–2024 kotiotteluistaan Keravalla ja Keravan jäähallin liikenteenohjaus oli päivitettävä tämän tason ottelutapahtumaan sopivaksi. Tavoitteena oli toteuttaa liikenteenohjaussuunnitelma ennen Helsingin Jokereiden ensimmäistä harjoituspeliä Keravalla 8.9.2023. Suunnittelutyö on tehty ennen Mestis-kauden alkua, mutta erilaisia muutoksia toteutuneeseen suunnitelmaan tehtiin myös kauden aikana. Työn toimeksiantajana toimi Keravan kaupunkitekniikka.
Työhön liittyi useita eri toimijoita, joiden tarpeiden mukaan suunnittelutyötä tehtiin. Kaupungin liikuntapalvelut sanelivat työn lähtökohdat ja tavoitteet. Jäähallin piha-alueelle tuli suunnitella esteettömät pysäköintiruudut, sekä kaksi pysäköintiruutua linja-autoille. Myös kaikki muut tarvittavat toimenpiteet liikenteenohjauksen suhteen tuli selvittää ja toteuttaa niin, että ottelutapahtuman järjestäminen olisi liikenteen osalta turvallista ja sujuvaa. Tähän sisältyi lopulta esimerkiksi ajouratarkastelujen laadintaa. Lisäksi liikenne ohjattiin kiertämään jäähallia vain yhteen suuntaan. Jäähallin piha-alueelle tehtävät liikenteenohjauksen muutokset tehtiin myös tulevaisuutta ajatellen, sillä ne jäävät voimaan myös Helsingin Jokereiden pelien päätyttyä.
Työtä varten tehtiin alkukatselmus maastossa yhdessä liikennesuunnittelutiimin ja liikuntapalveluiden kanssa. Useita maastokatselmuksia tehtiin myös eri toimijoiden, kuten kaupungin pysäköinnintarkastajien sekä kunnossapidon työntekijöiden kanssa. Aineistona suunnittelutyössä on käytetty useita suunnitteluohjeita sekä aiheeseen liittyviä lakeja ja asetuksia. Varsinkin pelastuslaki ja kiinteistön pelastussuunnitelma oli huomioitava. Suunnitelma myös hyväksytettiin Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella ennen sen toteuttamista.
Työn edetessä kävi ilmi, ettei kahdelle linja-auton pysäköintiruudulle lopulta ollutkaan tarvetta ja esteettömien pysäköintiruutujen käyttöä jouduttiin rajoittamaan otteluiden aikana, jottei pelastustie tukkeutuisi jäähallin ovien edustalle pystytetyistä aidoista. Lähialueen toimijoista uimahalli on kärsinyt hieman jääkiekko-otteluiden aikana, sillä otteluun saapuvia ajoneuvoja on pysäköity uimahallin pysäköintialueelle. Muilta osin työ onnistui varsin hyvin. Joustavat ratkaisut mahdollistivat nopean reagoinnin muutoksiin ja vaikka piha-alueelle pysäköityjä ajoneuvoja oli lopulta paljon odotettua enemmän, on ottelutapahtumien järjestäminen onnistunut liikenteen osalta hyvin.
Työhön liittyi useita eri toimijoita, joiden tarpeiden mukaan suunnittelutyötä tehtiin. Kaupungin liikuntapalvelut sanelivat työn lähtökohdat ja tavoitteet. Jäähallin piha-alueelle tuli suunnitella esteettömät pysäköintiruudut, sekä kaksi pysäköintiruutua linja-autoille. Myös kaikki muut tarvittavat toimenpiteet liikenteenohjauksen suhteen tuli selvittää ja toteuttaa niin, että ottelutapahtuman järjestäminen olisi liikenteen osalta turvallista ja sujuvaa. Tähän sisältyi lopulta esimerkiksi ajouratarkastelujen laadintaa. Lisäksi liikenne ohjattiin kiertämään jäähallia vain yhteen suuntaan. Jäähallin piha-alueelle tehtävät liikenteenohjauksen muutokset tehtiin myös tulevaisuutta ajatellen, sillä ne jäävät voimaan myös Helsingin Jokereiden pelien päätyttyä.
Työtä varten tehtiin alkukatselmus maastossa yhdessä liikennesuunnittelutiimin ja liikuntapalveluiden kanssa. Useita maastokatselmuksia tehtiin myös eri toimijoiden, kuten kaupungin pysäköinnintarkastajien sekä kunnossapidon työntekijöiden kanssa. Aineistona suunnittelutyössä on käytetty useita suunnitteluohjeita sekä aiheeseen liittyviä lakeja ja asetuksia. Varsinkin pelastuslaki ja kiinteistön pelastussuunnitelma oli huomioitava. Suunnitelma myös hyväksytettiin Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella ennen sen toteuttamista.
Työn edetessä kävi ilmi, ettei kahdelle linja-auton pysäköintiruudulle lopulta ollutkaan tarvetta ja esteettömien pysäköintiruutujen käyttöä jouduttiin rajoittamaan otteluiden aikana, jottei pelastustie tukkeutuisi jäähallin ovien edustalle pystytetyistä aidoista. Lähialueen toimijoista uimahalli on kärsinyt hieman jääkiekko-otteluiden aikana, sillä otteluun saapuvia ajoneuvoja on pysäköity uimahallin pysäköintialueelle. Muilta osin työ onnistui varsin hyvin. Joustavat ratkaisut mahdollistivat nopean reagoinnin muutoksiin ja vaikka piha-alueelle pysäköityjä ajoneuvoja oli lopulta paljon odotettua enemmän, on ottelutapahtumien järjestäminen onnistunut liikenteen osalta hyvin.
