Principles for ship methanol fuel system design
Ojanperä, Valtteri (2024)
Ojanperä, Valtteri
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055753
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selventää laivan metanolijärjestelmän suunnitteluperiaatteita. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa työn lukijaa ymmärtämään metanolijärjestelmän toimintaperiaate ja tukea toimintaperiaatetta siihen liittyvillä säädöksillä ja lainsäädännöillä.
Meyer Turku on yksi maailman suurimpia ja modernimpia telakoita, jonka tavoitteisiin kuuluu vähentää hiilidioksidipäästöt nollaan omassa tuotannossaan ja tarjota asiakkailleen kestäviä ja ympäristöystävällisiä ratkaisuja (Meyer Turku, 2024). Opinnäytetyön pohjimmainen tavoite on tarjota vaihtoehto fossiilisten polttoaineiden käytölle tukemalla lähes nollapäästöisen järjestelmän suunnittelua.
Opinnäytetyön toteutus aloitettiin perehtymällä Meyer Turun hallussa olevaan referenssiaineistoon, julkisiin dokumentteihin ja tutkimuksiin koskien metanolia sekä perehtymällä metanolin ja muiden alhaisen syttymispisteen omaavien polttoaineiden sääntöihin ja säädöksiin. Näitä tietoja hyödyntäen luotiin työ, joka kattaa perusperiaatteet metanolikäyttöisen laivan suunnitteluun. The purpose of my thesis was to clarify the design principles of a methanol system on a ship. The aim of the thesis is to help the reader understand the principle of a methanol system and to support the principle with related regulations and legislation.
Meyer Turku is one of the largest and most modern shipyards in the world, with the aim of reducing carbon dioxide emissions to zero in its own production and offering its customers sustainable and environmentally friendly solutions (Meyer Turku, 2024). The ultimate goal of this thesis is to provide an alternative to the use of fossil fuels by supporting the design of a near-zero emission system.
The thesis was started by studying the reference material held by Meyer Turku, public documents and studies on methanol, as well as the rules and regulations for methanol and other low flashpoint fuels. Using this information, a document was created covering the basic principles for designing a methanol-fuelled ship.
Meyer Turku on yksi maailman suurimpia ja modernimpia telakoita, jonka tavoitteisiin kuuluu vähentää hiilidioksidipäästöt nollaan omassa tuotannossaan ja tarjota asiakkailleen kestäviä ja ympäristöystävällisiä ratkaisuja (Meyer Turku, 2024). Opinnäytetyön pohjimmainen tavoite on tarjota vaihtoehto fossiilisten polttoaineiden käytölle tukemalla lähes nollapäästöisen järjestelmän suunnittelua.
Opinnäytetyön toteutus aloitettiin perehtymällä Meyer Turun hallussa olevaan referenssiaineistoon, julkisiin dokumentteihin ja tutkimuksiin koskien metanolia sekä perehtymällä metanolin ja muiden alhaisen syttymispisteen omaavien polttoaineiden sääntöihin ja säädöksiin. Näitä tietoja hyödyntäen luotiin työ, joka kattaa perusperiaatteet metanolikäyttöisen laivan suunnitteluun.
Meyer Turku is one of the largest and most modern shipyards in the world, with the aim of reducing carbon dioxide emissions to zero in its own production and offering its customers sustainable and environmentally friendly solutions (Meyer Turku, 2024). The ultimate goal of this thesis is to provide an alternative to the use of fossil fuels by supporting the design of a near-zero emission system.
The thesis was started by studying the reference material held by Meyer Turku, public documents and studies on methanol, as well as the rules and regulations for methanol and other low flashpoint fuels. Using this information, a document was created covering the basic principles for designing a methanol-fuelled ship.