Teräsrunkoisen PVC-hallin tarjouslaskentaprosessin kehittäminen
Antti, Ahola (2024)
Antti, Ahola
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055758
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kohdeyrityksenä toimivan PVC-hallien valmistajan tarjouslaskentaprosessia. Prosessia kehitettiin tarkentamalla Keski-Eurooppaan suuntautuvien modulaaristen kohteiden sekundääriosien määrän ja asennuksen aiheuttamia kustannuksia riippuen kohteen rakennuspaikan luonnonkuormista. Tutkimuksen tuloksia verrattiin Suomen olosuhteisiin luotujen modulaaristen tuoteperheiden vastaaviin tietoihin. Tutkimus suoritettiin vuoden 2023 välisenä aikana.
Tutkimukseen valittiin yhteensä kymmenen erilaista moduloitua tuotetta ja tarkasteltiin niitä kahden yrityksen tarjouskannan perusteella valittujen sijaintien luonnonkuormille. Tulosten perusteella laskettiin aiheutuneet kustannusten muutokset osien massaan ja asennukseen. Tuloksien perusteella ei saatu merkittäviä kustannussäästöjä, mutta tutkimuksessa löytyi tekijöitä kustannusten nousuun. Erityisesti rakennus kovan tuulikuorman alueella kasvattaa huomattavasti ankkurointiin käytettävien osien massaa.
Tutkimuksessa jouduttiin tekemään paljon rajauksia, jotta laskentatyö ei laajentunut kohtuuttoman suureksi. Niiden huomioiminen on kuitenkin mahdollista tutkimuksen ulkopuolella päivittäisessä työssä. Työn aikana saatiin myös paljon tietoa jatkokehitystä varten ja siihen suuntaan, mihin yrityksen kannattaa kehityksessä panostaa sekä kustannuslaskennan että lujuuslaskennan osalta.
Tutkimukseen valittiin yhteensä kymmenen erilaista moduloitua tuotetta ja tarkasteltiin niitä kahden yrityksen tarjouskannan perusteella valittujen sijaintien luonnonkuormille. Tulosten perusteella laskettiin aiheutuneet kustannusten muutokset osien massaan ja asennukseen. Tuloksien perusteella ei saatu merkittäviä kustannussäästöjä, mutta tutkimuksessa löytyi tekijöitä kustannusten nousuun. Erityisesti rakennus kovan tuulikuorman alueella kasvattaa huomattavasti ankkurointiin käytettävien osien massaa.
Tutkimuksessa jouduttiin tekemään paljon rajauksia, jotta laskentatyö ei laajentunut kohtuuttoman suureksi. Niiden huomioiminen on kuitenkin mahdollista tutkimuksen ulkopuolella päivittäisessä työssä. Työn aikana saatiin myös paljon tietoa jatkokehitystä varten ja siihen suuntaan, mihin yrityksen kannattaa kehityksessä panostaa sekä kustannuslaskennan että lujuuslaskennan osalta.