Suun terveydenhuollon päivystyspotilaiden kokonaishoito : toimintamalli Espoon kaupungin päivystyksen henkilöstölle
Hakkarainen, Sanna (2014)
Hakkarainen, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121419666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121419666
Tiivistelmä
Suomessa viimeisen 20-vuoden aikana väestön suun terveydentilassa on tapahtunut merkittäviä muutoksia, joista aiheutuu haasteita hammashoitojärjestelmälle. Merkittävin muutos 20-vuoden aikana on ollut hampaallisuuden ja karieksen lisääntyminen, mitkä lisäävät suun terveyden hoidon tarvetta. Yhä enemmän hakeudutaan, ongelman tai vaivan vuoksi, hakemaan apua suun terveydenhuollon päivystykseen eikä suun terveydenhuollon kokonaishoitoon hakeuduta lainkaan. Suun terveydenhuollossa on suuri merkitys sillä, että perustuuko potilaan hoito tehtyyn kokonaistutkimukseen ja sen perusteella tehtyyn hoitosuunnitelmaan vai yksittäisen ongelman hoitamiseen.
Tämä kehittämisprojekti oli julkisen terveydenhuollon kehittämisprojekti, joka toteutettiin ylempään ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvana opinnäytetyönä. Kehittämisprojekti toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin suun terveydenhuollon työyksiköiden kanssa. Tavoitteena oli kehittää särkypäivystyksen yksikköön uusi toimintamalli, joka vietiin käytäntöön toiminnan muuttamiseksi. Toimintamallin tarkoituksena oli vähentää arkipäivystyspalveluiden suurkäyttäjien ensiapukäyntejä ja pyrkiä saamaan heidät suun terveydenhuollon kokonaishoitoon.
Soveltavan tutkimuksen osuus sisälsi neljä eri vaihetta: uuden toimintamallin laadinta, laaditun toimintamallin kokeilu (1kk), kokeilussa olleen toimintamallin arviointi ja arvioidun toimintamallin laadinta. Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli saada tietoa uuden laaditun toimintamallin toteutuksesta ja toimivuudesta kyselylomakkeella saatujen tietojen avulla. Toimintamallin käyttöönoton tarkoituksena oli vähentää arkipäivystyspalveluiden suurkäyttäjien päivystyskäyntejä. Aineisto kerättiin Espoon kaupungin suun terveydenhuollon toimintamallikokeiluun osallistuneilta ammattilaisilta (n=7), joista viisi (N=5) palautti täytetyn kyselylomakkeen. Vastaajat arvioivat toimintamallia, joka laadittiin uutena särkypäivystyksen yksikköön. Kyselylomake sisälsi kaksi strukturoitua kysymystä ja loput olivat avoimia kysymyksiä.
Kokeilussa ollutta toimintamallia muokattiin kyselylomakkeella saatujen vastausten ja kirjallisuuden perusteella paremmaksi siten, että se palvelisi mahdollisimman hyvin sekä työntekijöitä että potilaita. Tällä hetkellä kehittämisprojektissa tuotettu toimintamalli ei ole käytössä Espoon kaupungilla. Toimintamallin jalkauttaminen kohdeorganisaatioon vaatii vielä resurssien lisäämistä, hammaslääkäreiden ja suuhygienistien työn organisointia ja henkilöstön perehdytystä sekä koulutusta.
Tämä kehittämisprojekti oli julkisen terveydenhuollon kehittämisprojekti, joka toteutettiin ylempään ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvana opinnäytetyönä. Kehittämisprojekti toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin suun terveydenhuollon työyksiköiden kanssa. Tavoitteena oli kehittää särkypäivystyksen yksikköön uusi toimintamalli, joka vietiin käytäntöön toiminnan muuttamiseksi. Toimintamallin tarkoituksena oli vähentää arkipäivystyspalveluiden suurkäyttäjien ensiapukäyntejä ja pyrkiä saamaan heidät suun terveydenhuollon kokonaishoitoon.
Soveltavan tutkimuksen osuus sisälsi neljä eri vaihetta: uuden toimintamallin laadinta, laaditun toimintamallin kokeilu (1kk), kokeilussa olleen toimintamallin arviointi ja arvioidun toimintamallin laadinta. Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli saada tietoa uuden laaditun toimintamallin toteutuksesta ja toimivuudesta kyselylomakkeella saatujen tietojen avulla. Toimintamallin käyttöönoton tarkoituksena oli vähentää arkipäivystyspalveluiden suurkäyttäjien päivystyskäyntejä. Aineisto kerättiin Espoon kaupungin suun terveydenhuollon toimintamallikokeiluun osallistuneilta ammattilaisilta (n=7), joista viisi (N=5) palautti täytetyn kyselylomakkeen. Vastaajat arvioivat toimintamallia, joka laadittiin uutena särkypäivystyksen yksikköön. Kyselylomake sisälsi kaksi strukturoitua kysymystä ja loput olivat avoimia kysymyksiä.
Kokeilussa ollutta toimintamallia muokattiin kyselylomakkeella saatujen vastausten ja kirjallisuuden perusteella paremmaksi siten, että se palvelisi mahdollisimman hyvin sekä työntekijöitä että potilaita. Tällä hetkellä kehittämisprojektissa tuotettu toimintamalli ei ole käytössä Espoon kaupungilla. Toimintamallin jalkauttaminen kohdeorganisaatioon vaatii vielä resurssien lisäämistä, hammaslääkäreiden ja suuhygienistien työn organisointia ja henkilöstön perehdytystä sekä koulutusta.