Esihenkilöviestintä organisaatiossa x : viestinnän nykytilanne, haasteet ja odotukset
Karppinen, Tuula (2024)
Karppinen, Tuula
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404065856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404065856
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli käsitellä esihenkilöviestinnän merkitystä toimihenkilöiden ja esihenkilöiden välillä organisaatiossa X. Opinnäytetyössä käsiteltiin esihenkilöviestinnän alkulähteitä yleisesti ja tutkittiin tämänhetkistä tilannetta, kehityskohteita sekä ratkaisumalleja. Työssä käsiteltiin myös odotuksien ja nykytilanteen kohtaamista. Opinnäytetyössä käytiin myös läpi esihenkilöviestinnän merkitystä kasvotusten sekä hybridimallissa. Lisäksi tarkasteltiin mahdollisia tulevia haasteita sekä onnistumisia esihenkilöviestinnässä. Tutkimuskohde oli ajankohtainen, koska organisaatiossa esihenkilöviestintä nousi esille useassa sisäisessä kyselyssä kehityskohteeksi. Opinnäytetyössä käytin lähdemateriaaleina suomenkielistä kirjallisuutta sekä erilaisia internetlähteitä.
Opinnäytetyössä tutkimustyössä toteutin kyselytutkimuksen toimihenkilöille. Kysely toteutettiin Webropol-kysely- ja raportointisovelluksen avulla. Kyselylomakkeessa oli toimihenkilöille omat tutkimuskysymykset, joiden avulla kartoitettiin tämänhetkistä esihenkilöviestinnän tilannetta sekä haasteita ja odotuksia. Kyselytutkimukseen vastasi 30 toimihenkilöä, joiden vastauksien pohjalta analysoitiin tuloksia ja kehityskohteita. Kyselylomakkeen vastauksien perusteella esihenkilöviestinnässä löytyi kehitettävää, mutta oli myös asioita, joissa oli onnistuttu. Kehitettävää oli viestinnän tasapuolisuudessa sekä viestinnän määrässä
Opinnäytetyössä tutkimustyössä toteutin kyselytutkimuksen toimihenkilöille. Kysely toteutettiin Webropol-kysely- ja raportointisovelluksen avulla. Kyselylomakkeessa oli toimihenkilöille omat tutkimuskysymykset, joiden avulla kartoitettiin tämänhetkistä esihenkilöviestinnän tilannetta sekä haasteita ja odotuksia. Kyselytutkimukseen vastasi 30 toimihenkilöä, joiden vastauksien pohjalta analysoitiin tuloksia ja kehityskohteita. Kyselylomakkeen vastauksien perusteella esihenkilöviestinnässä löytyi kehitettävää, mutta oli myös asioita, joissa oli onnistuttu. Kehitettävää oli viestinnän tasapuolisuudessa sekä viestinnän määrässä