Creative business from the point of view of Goth subculture
Myllymaa, Eveliina (2007)
Myllymaa, Eveliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810153556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810153556
Tiivistelmä
Luova talous on moderni viitekehys tutkia liikeyrityksien, toimialojen ja talousalueiden kehittymistä maailmassa. Tässä työssä tutkittiin liikeyrityksiä gootti-alakulttuurin kannalta. Yksi tapa tutkia näitä liikeyrityksiä on katsoa niitä niiden omasta näkökulmasta ja tutkia kuinka yrittäjät itse näkevät oman yrityksensä. Luovuus voi tukea näitä liikeyrityksiä, kun niitä verrataan toisiin liikeyrityksiin ja koska luovan luokan näkökulma on uusi tapa nähdä työ, voi se auttaa tuomaan uutta ymmärrystä heidän tapaansa johtaa yritystään. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia goottialakulttuuria ja mitä se merkitsee yrittämisen mahdollisuutena, mutta myös millaisia liikeyrityksiä ja kuinka vakavasti gootti-yrittäjät johtavat yrityksiään. Luovan luokan ja liikeyrityksien käsitteitä tutkittiin, jotta nähtiin ovatko nämä yrittäjät osa luovaa luokkaa tai voisivatko olla. Tutkittiin myös kuinka paljon nämä yrittäjät keskittyvät liikevoittoon ja kuinka paljon omaan haluunsa tehdä työtään. Tämä opinnäytetyö tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena, jota tuki sähköpostitse tehdyt kyselyt. Teoreettisen osuuden pohjaksi tutkittiin eri teorioita luovuudesta, liikeyrityksistä ja yrittäjyydestä. Kirjallisuus- ja Internetlähteitä käytettiin tasavertaisesti ja verrattiin toisiinsa aina kun mahdollista. Richard Floridan töitä käytettiin puitteina luovan luokan tutkimuksessa. Goottialakulttuuria selvitettiin pääasiassa Internetlähteisiin nojaten, koska alakulttuuria ei ole analysoitu vielä paljoa. Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa eri goottiyrittäjiä haastateltiin käytännön näkökulmaa varten. Kyselyitä lähetettiin yrittäjille Iso-Britanniaan ja Suomeen. Nämä kyselyt toivat näkemystä yrittäjien kantoihin ja ajatuksiin ja heidän työnsä todenperäisyyteen. Todettiin, että johtuen gootti-yrittäjien haluamattomuudesta nähdä itsensä liikemiesmäisenä ja luovan luokan tutkimuksien uutuuden takia, on liian aikaista olettaa näiden kahden asian välille yhteyttä. Goottiyrittäjät voivat johtaa vakavasti otettavia liikeyrityksiä omissa puitteissaan, mutta heitä ei voida ottaa huomioon luovan luokan näkökulmasta, koska luova luokka yhdistää työn ja elämäntavan. Tämä tutkimus on hyvä alku jatkotutkimuksille gootti-alakulttuurista mutta on myös peruskatsaus luovaan luokkaan uudesta näkökulmasta. Creative class is a modern frame of reference when looking at the development of businesses, fields of activity and economies in the world. Businesses were looked into in this thesis from the point of view of subculture. One way to look at these businesses is to view them from their way of life and study how they see their business. Creativity can support these businesses when they are compared to other businesses and creative class being a new way of looking at work, it can help bring new insight to their way of running a business. The aim of this thesis was to look at Goth subculture and what it represents but also, what kind of business and how seriously Goth entrepreneurs run their companies. Creative class and business were studied to see if these entrepreneurs are part of creative class or could be part of it. It was also studied how much these entrepreneurs focus on profit and how much on their own devotion to their work. This thesis was carried out as a desk research, supported by questionnaires carried out by e-mail. For the theoretical base different theories were studied on creativity, business and entrepreneurship. Literature and Internet sources were used equally throughout the thesis and compared with each other when possible. The works of Richard Florida were used as a framework for the study on creative class. Goth subculture was studied mainly based on Internet sources, since the subculture has not been analysed so much yet. This thesis was a qualitative research, where different Goth entrepreneurs were interviewed for the practise point of view. Questionnaires were sent to Goth entrepreneurs in Britain and Finland. These questionnaires brought insight on the views and ideas of the entrepreneurs and on the reality of their work. It was established that due to the unwillingness of the Goth entrepreneurs to be considered business-minded and the novelty of the studies on creative class, it is too early to assume a connection between these two issues. Goth entrepreneurs can run a serious business within their own framework but cannot be seen as part of creative class because creative class combines work and a way of life. This study is a good start for further studies on Goth subculture but it is also a basic look into the creative business from a fresh point of view.