Prosessimuutoksen käyttöönotto hankinnassa
Ouli-Tainio, Nita (2024)
Ouli-Tainio, Nita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404035571
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin prosessiteollisuuden yritys X:lle, jossa on meneillään toiminnanohjausjärjestelmä muutos. Muutos tulee koskemaan laajaa joukkoa ja mukana on myös uusia järjestelmän ja prosessin käyttäjiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka voidaan lisätä tietoisuutta ja osaamista sekä suuntaviivoja hankinnan prosessin toteutumisessa, jossa sitä ei olla aiemmin toteutettu. Tavoitteena oli myös, että hankinnan prosessi tulisi tietoiseksi ja ymmärretyksi sekä tämän opinnäytetyön tuloksia olisi mahdollista hyödyntää muiden bisnesalueiden käyttöönoton koulutuksissa. Opinnäytetyön myötä tavoitteena oli osaaminen kasvattaminen, tietoisuuden lisääntyminen sekä organisaation kehitys.
Teoriaosuudessa pohjauduttiin motivaatioon, oppimisen kehittymiseen sekä muutosjohtamiseen. Muutosjohtamisen malleista erityisesti Prosci ADKAR -menetelmä on nostettu työssä perusteellisemmin esille. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Tutkimuksessa käytettiin tutkimuskeinona aiempia dokumentteja, havainnointia sekä kyselyä. Tutkimustuloksia analysoitaessa on peilattu Prosci ADKAR -menetelmään.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää seuraavien käyttöönottojen koulutuksia suunniteltaessa sekä toteuttaessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka voidaan lisätä tietoisuutta ja osaamista sekä suuntaviivoja hankinnan prosessin toteutumisessa, jossa sitä ei olla aiemmin toteutettu. Tavoitteena oli myös, että hankinnan prosessi tulisi tietoiseksi ja ymmärretyksi sekä tämän opinnäytetyön tuloksia olisi mahdollista hyödyntää muiden bisnesalueiden käyttöönoton koulutuksissa. Opinnäytetyön myötä tavoitteena oli osaaminen kasvattaminen, tietoisuuden lisääntyminen sekä organisaation kehitys.
Teoriaosuudessa pohjauduttiin motivaatioon, oppimisen kehittymiseen sekä muutosjohtamiseen. Muutosjohtamisen malleista erityisesti Prosci ADKAR -menetelmä on nostettu työssä perusteellisemmin esille. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Tutkimuksessa käytettiin tutkimuskeinona aiempia dokumentteja, havainnointia sekä kyselyä. Tutkimustuloksia analysoitaessa on peilattu Prosci ADKAR -menetelmään.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää seuraavien käyttöönottojen koulutuksia suunniteltaessa sekä toteuttaessa.