Aloittamisen vaikeudet neuropsykiatrisella nuorella: arvioinnin tarkistuslista ja interventiosuosituksia
Räisä, Heidi (2024)
Räisä, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404085986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404085986
Tiivistelmä
Aloittamisen vaikeudet ovat yleisiä neuropsykiatrisilla nuorilla. Niiden vuoksi nuoren toiminnallinen suoriutuminen arjessa voi heikentyä. Seurauksena voi olla merkittäviä vaikutuksia myös muille elämänalueille ja tulevaisuuteen, kuten fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen sekä akateemiseen menestymiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa neuropsykiatristen nuorten aloittamisen vaikeuksien taustalla vaikuttavista tekijöistä, sen seurauksista sekä keinoista, joilla aloittamista voidaan helpottaa. Toimeksiantaja opinnäytetyölle oli Coronaria Contextia Oy, Kuopion kuntoutus ja terapiapalvelut. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan työntekijöille työskentelyn tueksi tarkistuslista aloittamisen vaikeuksien kartoittamiseen ja suosituksia interventioista aloittamisen tukemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Teoriaosa koostettiin ammattikirjallisuuden ja kansainvälisten tutkimusten pohjalta. Suositukset keinoista muodostettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkimusartikkelit katsaukseen haettiin kansainvälisistä tietokannoista ja valikoidut artikkelit analysoitiin sisällönanalyysin avulla teemoja muodostaen. Tarkistuslista toteutettiin teoriaosan ja katsauksen tulosten tuottamaan tietoon perustuen.
Tulokset kokosivat tilanteita ja taustatekijöitä, joita aloittamisen vaikeuksiin neuropsykiatrisilla nuorilla voi liittyä. Tuloksina saatiin myös koonti interventiosuosituksista, joilla aloittamista voidaan helpottaa. Aloittamisen vaikeuden taustalla vaikuttavat tekijät ovat yksilöstä, tilanteesta tai tehtävän ominaisuuksista riippuvia. Myös seuraukset voivat olla yksilölle sekä myönteisiä että haitallisia. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena muodostui neljään eri osa-alueeseen painottuvat suositukset keinoista tukea aloittamista. Tulosten mukaan aloittamista voidaan tukea toiminnanohjausta, tunteiden säätelyä ja itsetuntemusta kehittämällä sekä ympäristöä mukauttamalla ja sosiaalista tukea hyödyntämällä.
Opinnäytetyön tuloksia ja tuotoksena kehiteltyä tarkistuslistaa voivat toimeksiantajan työntekijöiden lisäksi hyödyntää kaikki neuropsykiatristen nuorten ja aikuisten kanssa työskentelevät kuntoutuksen ammattihenkilöt.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa neuropsykiatristen nuorten aloittamisen vaikeuksien taustalla vaikuttavista tekijöistä, sen seurauksista sekä keinoista, joilla aloittamista voidaan helpottaa. Toimeksiantaja opinnäytetyölle oli Coronaria Contextia Oy, Kuopion kuntoutus ja terapiapalvelut. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan työntekijöille työskentelyn tueksi tarkistuslista aloittamisen vaikeuksien kartoittamiseen ja suosituksia interventioista aloittamisen tukemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Teoriaosa koostettiin ammattikirjallisuuden ja kansainvälisten tutkimusten pohjalta. Suositukset keinoista muodostettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkimusartikkelit katsaukseen haettiin kansainvälisistä tietokannoista ja valikoidut artikkelit analysoitiin sisällönanalyysin avulla teemoja muodostaen. Tarkistuslista toteutettiin teoriaosan ja katsauksen tulosten tuottamaan tietoon perustuen.
Tulokset kokosivat tilanteita ja taustatekijöitä, joita aloittamisen vaikeuksiin neuropsykiatrisilla nuorilla voi liittyä. Tuloksina saatiin myös koonti interventiosuosituksista, joilla aloittamista voidaan helpottaa. Aloittamisen vaikeuden taustalla vaikuttavat tekijät ovat yksilöstä, tilanteesta tai tehtävän ominaisuuksista riippuvia. Myös seuraukset voivat olla yksilölle sekä myönteisiä että haitallisia. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena muodostui neljään eri osa-alueeseen painottuvat suositukset keinoista tukea aloittamista. Tulosten mukaan aloittamista voidaan tukea toiminnanohjausta, tunteiden säätelyä ja itsetuntemusta kehittämällä sekä ympäristöä mukauttamalla ja sosiaalista tukea hyödyntämällä.
Opinnäytetyön tuloksia ja tuotoksena kehiteltyä tarkistuslistaa voivat toimeksiantajan työntekijöiden lisäksi hyödyntää kaikki neuropsykiatristen nuorten ja aikuisten kanssa työskentelevät kuntoutuksen ammattihenkilöt.