Liikunnan vaikutus oppimistuloksiin, opiskelumotivaatioon ja koettuun hyvinvointiin lukioikäisillä
Aho, Lauri; Saari, Tuomas (2024)
Aho, Lauri
Saari, Tuomas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404085959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404085959
Tiivistelmä
Viime vuosina nuorten liikunnallisuus sekä heidän oppimistuloksensa ovat olleet laskussa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten liikunnan määrä vaikuttaa oppimistuloksiin, opiskelumotivaatioon ja koettuun hyvinvointiin lukioikäisillä opiskelijoilla Haminan lukiossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-kyselylomakkeella. Kyselylomakkeessa käytettiin valmiita strukturoituja GHQ12- ja DEPS-lomakkeita koetun hyvinvoinnin mittaamiseen sekä itse laadittuja kysymyksiä opiskelumotivaation mittaamiseen. Haminan lukion opiskelijoille pidettiin lyhyt infotilaisuus aiheesta ja kyselytutkimuksesta ennen kuin he täyttivät kyselylomakkeen. Kyselytutkimuksen vastaajat (N=112) olivat joko 2. tai 3. vuosikurssin opiskelijoita. Kyselytutkimuksen aineistoa analysoitiin Webropolin ohjelmistoilla sekä Excel-taulukoissa.
Tämän kyselytutkimuksen tulosten perusteella havaittiin joitakin eroja oppimistuloksissa, opiskelumotivaatiossa sekä koetussa hyvinvoinnissa niillä opiskelijoilla, jotka täyttivät WHO:n mukaiset liikuntasuositukset verrattuna niihin, jotka eivät täyttäneet. Liikuntasuositukset täyttäneellä ryhmällä oppimistulokset olivat prosentuaalisesti parempia kuin verrokkiryhmällä. Liikuntasuositukset täyttäneellä ryhmällä oli myös prosentuaalisesti huomattavasti vähemmän masennuksen riskiryhmässä olevia opiskelijoita. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella myös motivaatio koulunkäyntiin oli osittain korkeampi niillä opiskelijoilla, jotka täyttivät liikuntasuositukset.
Voidaan siis olettaa, että liikuntasuositukset täyttävällä liikunnalla voisi tämän kyselytutkimuksen perusteella olla positiivisia vaikutuksia oppimistuloksiin, opiskelumotivaatioon sekä koettuun hyvinvointiin. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tuloksista voi olla hyötyä toimeksiantajalle esimerkiksi taukoliikunnan tai muun aktiviteetin suunnittelussa koulunkäynnin ohelle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-kyselylomakkeella. Kyselylomakkeessa käytettiin valmiita strukturoituja GHQ12- ja DEPS-lomakkeita koetun hyvinvoinnin mittaamiseen sekä itse laadittuja kysymyksiä opiskelumotivaation mittaamiseen. Haminan lukion opiskelijoille pidettiin lyhyt infotilaisuus aiheesta ja kyselytutkimuksesta ennen kuin he täyttivät kyselylomakkeen. Kyselytutkimuksen vastaajat (N=112) olivat joko 2. tai 3. vuosikurssin opiskelijoita. Kyselytutkimuksen aineistoa analysoitiin Webropolin ohjelmistoilla sekä Excel-taulukoissa.
Tämän kyselytutkimuksen tulosten perusteella havaittiin joitakin eroja oppimistuloksissa, opiskelumotivaatiossa sekä koetussa hyvinvoinnissa niillä opiskelijoilla, jotka täyttivät WHO:n mukaiset liikuntasuositukset verrattuna niihin, jotka eivät täyttäneet. Liikuntasuositukset täyttäneellä ryhmällä oppimistulokset olivat prosentuaalisesti parempia kuin verrokkiryhmällä. Liikuntasuositukset täyttäneellä ryhmällä oli myös prosentuaalisesti huomattavasti vähemmän masennuksen riskiryhmässä olevia opiskelijoita. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella myös motivaatio koulunkäyntiin oli osittain korkeampi niillä opiskelijoilla, jotka täyttivät liikuntasuositukset.
Voidaan siis olettaa, että liikuntasuositukset täyttävällä liikunnalla voisi tämän kyselytutkimuksen perusteella olla positiivisia vaikutuksia oppimistuloksiin, opiskelumotivaatioon sekä koettuun hyvinvointiin. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tuloksista voi olla hyötyä toimeksiantajalle esimerkiksi taukoliikunnan tai muun aktiviteetin suunnittelussa koulunkäynnin ohelle.