Sosiaalisen median strategia markkinointitoimistolle
Tolvanen, Nina (2024)
Tolvanen, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096086
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli sosiaalisen median strategian laadinta
markkinointitoimisto Keino Brandingille. Tutkimuskysymyksinä olivat seuraavat: Mitä sosiaalisen median avulla tavoitteellaan? Mitä sosiaalisen median kanavia kannatta käyttää? Millaista sisältöä sosiaalisessa mediassa kannattaa julkaista?
Työ koostui kirjallisuuskatsauksesta sekä tapaustutkimuksesta. Teoreettinen viitekehys saatiin tutkimalla aikaisemmin kirjoitettua tietoa sosiaalisesta mediasta sekä sosiaalisen median strategiasta. Työssä käytettävä tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus.
Tutkimuksessa käytettävät tiedonhankintamenetelmät olivat yrityksen henkilökunnalle järjestetty ideariihi sekä kolmesta valikoiduista yrityksistä laadittu benchmarking. Benchmarking toteutettiin ensin ja siitä saatuja tietoja pystyt-tiin hyödyntämään ideariihessä.
Toimeksiantajalle saatiin opinnäytetyön tuloksena sosiaalisen median strategia vuodelle 2024, ja sitä on helppo lähteä työstämään henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa, kun strategiaa ja tavoitteita halutaan päivittää.
markkinointitoimisto Keino Brandingille. Tutkimuskysymyksinä olivat seuraavat: Mitä sosiaalisen median avulla tavoitteellaan? Mitä sosiaalisen median kanavia kannatta käyttää? Millaista sisältöä sosiaalisessa mediassa kannattaa julkaista?
Työ koostui kirjallisuuskatsauksesta sekä tapaustutkimuksesta. Teoreettinen viitekehys saatiin tutkimalla aikaisemmin kirjoitettua tietoa sosiaalisesta mediasta sekä sosiaalisen median strategiasta. Työssä käytettävä tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus.
Tutkimuksessa käytettävät tiedonhankintamenetelmät olivat yrityksen henkilökunnalle järjestetty ideariihi sekä kolmesta valikoiduista yrityksistä laadittu benchmarking. Benchmarking toteutettiin ensin ja siitä saatuja tietoja pystyt-tiin hyödyntämään ideariihessä.
Toimeksiantajalle saatiin opinnäytetyön tuloksena sosiaalisen median strategia vuodelle 2024, ja sitä on helppo lähteä työstämään henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa, kun strategiaa ja tavoitteita halutaan päivittää.