Optimaalisen videomateriaalin valinta : Log vai Rec.709
Iivonen, Minna; Lintunen, Maria (2024)
Iivonen, Minna
Lintunen, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096059
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata ja editoida HPK Liiga Oy:lle kaksi videota jääkiekkoseuran yhteistyökumppaneiden esittelyä varten. Tavoitteenamme oli hoitaa itse kuvaukseen liittyvät toimet ja esivalmistelut, sekä tuottaa laadukkaat ja edustavat videot yhteistyökumppaneista. Halusimme myös syventää osaamistamme Log-videotallenteen kuvaamiseen ja editointiin liittyen, sekä paneutua eroihin Log-tallenteen ja Rec.709-tallenteen välillä niin kuvausvaiheessa, kuin videoita editoidessa. Lisäksi halusimme kasvattaa osaamistamme videokuvausta ja editointia tukevien työkalujen, kuten skooppien osalta, laadukkaan lopputuloksen varmistamiseksi.
Projektin aikana kuvattiin kaksi videota Log-tallenteena, toinen 8-bittisellä bittisyvyydellä ja toinen 10-bittisellä bittisyvyydellä. Näitä videoita vertailtiin keskenään kuvauksen ja jälkikäsittelyn osalta, ja eroja työvaiheissa tarkasteltiin myös aiemmin jääkiekkopelissä kuvattuun Rec.709-videotallenteeseen verrattuna. Tietämys eri tallennusmuodoista ja videokuvaamisen teoriasta lisääntyi merkittävästi, minkä seurauksena projektin toteuttaminen helpottui huomattavasti. Projektin aikana saatiin valmiiksi suunnitellut yhteistyökumppanivideot HPK Liiga Oy:lle ja lopputuloksesta tuli tavoitteiden mukainen. Videoihin saatiin tilaajan toivomaa dynaamisuutta, sekä liigajoukkueen sosiaalisen median visuaalista tyyliä.
Projektin loppuvaiheessa käy selväksi, että erityisesti heikommissa valo-olosuhteissa Log-tallenne on huomattavasti joustavampi tallennusmuoto, kuin Rec.709. Kirkkaat led-taulut ja hämärä ympäristö tuo haasteita Rec.709-materiaalin kuvaamiseen ja editointiin. Log-tallenteen osalta suuremmat muokkausmahdollisuudet jälkikäsittelyvaiheessa helpottavat muun muassa jäähallin paikoin heikkojen valo-olosuhteiden korjailua editoidessa. Kuvausolosuhteiden haastavuus korostaa myös kameran asetusten tärkeyttä. Vaikka Log-tallennetta pystyykin editoidessa muokkaamaan Rec.709-materiaalia enemmän, myös sillä kuvatessa valotuksen asetusten kanssa saa olla tarkkana, kuten yhden projektin aikana kuvatun videon kohdalla huomataan. The purpose of our thesis was to describe and edit two videos for an ice hockey team HPK Liiga Oy for the purpose of introducing their partners. Our goal was to handle the filming-related tasks and pre-production preparations ourselves, as well as to produce high-quality and representative videos of the partners. We also aimed to deepen our expertise in shooting and editing Log video recordings, and to delve into the differences between Log recordings and Rec.709 recordings both during filming and in the editing of the videos. Additionally, we wanted to enhance our skills in using tools such as scopes to ensure a high-quality result.
During the project, two videos were recorded in Log format, one with 8-bit bit depth and the other with 10-bit bit depth. These videos were compared in terms of filming and post-processing and differences in the workflow were also compared to previously recorded Rec.709 video of a hockey game. Knowledge of different recording formats and video shooting theory increased significantly, which made the project implementation considerably easier. During the project the planned partner videos for HPK Liiga Oy were completed and the end result met the goals. Both videos achieved the desired dynamic flow requested by the client, as well as the visual style of the hockey team’s social media.
In the final stages of the project, it became clear that particularly in challenging lighting conditions, the Log recording format is significantly more flexible than Rec.709. Bright LED displays and dim environments pose challenges for filming and editing Rec.709 material. With Log recordings, greater editing capabilities in post-processing facilitate adjustments for correcting the sometimes-poor lighting conditions in the arena during editing. The challenging filming conditions also emphasize the importance of camera settings. Although Log recordings allow for more editing flexibility compared to Rec.709 material, careful attention to exposure settings is still necessary when shooting, as became evident in one of the videos recorded during this thesis project.
Projektin aikana kuvattiin kaksi videota Log-tallenteena, toinen 8-bittisellä bittisyvyydellä ja toinen 10-bittisellä bittisyvyydellä. Näitä videoita vertailtiin keskenään kuvauksen ja jälkikäsittelyn osalta, ja eroja työvaiheissa tarkasteltiin myös aiemmin jääkiekkopelissä kuvattuun Rec.709-videotallenteeseen verrattuna. Tietämys eri tallennusmuodoista ja videokuvaamisen teoriasta lisääntyi merkittävästi, minkä seurauksena projektin toteuttaminen helpottui huomattavasti. Projektin aikana saatiin valmiiksi suunnitellut yhteistyökumppanivideot HPK Liiga Oy:lle ja lopputuloksesta tuli tavoitteiden mukainen. Videoihin saatiin tilaajan toivomaa dynaamisuutta, sekä liigajoukkueen sosiaalisen median visuaalista tyyliä.
Projektin loppuvaiheessa käy selväksi, että erityisesti heikommissa valo-olosuhteissa Log-tallenne on huomattavasti joustavampi tallennusmuoto, kuin Rec.709. Kirkkaat led-taulut ja hämärä ympäristö tuo haasteita Rec.709-materiaalin kuvaamiseen ja editointiin. Log-tallenteen osalta suuremmat muokkausmahdollisuudet jälkikäsittelyvaiheessa helpottavat muun muassa jäähallin paikoin heikkojen valo-olosuhteiden korjailua editoidessa. Kuvausolosuhteiden haastavuus korostaa myös kameran asetusten tärkeyttä. Vaikka Log-tallennetta pystyykin editoidessa muokkaamaan Rec.709-materiaalia enemmän, myös sillä kuvatessa valotuksen asetusten kanssa saa olla tarkkana, kuten yhden projektin aikana kuvatun videon kohdalla huomataan.
During the project, two videos were recorded in Log format, one with 8-bit bit depth and the other with 10-bit bit depth. These videos were compared in terms of filming and post-processing and differences in the workflow were also compared to previously recorded Rec.709 video of a hockey game. Knowledge of different recording formats and video shooting theory increased significantly, which made the project implementation considerably easier. During the project the planned partner videos for HPK Liiga Oy were completed and the end result met the goals. Both videos achieved the desired dynamic flow requested by the client, as well as the visual style of the hockey team’s social media.
In the final stages of the project, it became clear that particularly in challenging lighting conditions, the Log recording format is significantly more flexible than Rec.709. Bright LED displays and dim environments pose challenges for filming and editing Rec.709 material. With Log recordings, greater editing capabilities in post-processing facilitate adjustments for correcting the sometimes-poor lighting conditions in the arena during editing. The challenging filming conditions also emphasize the importance of camera settings. Although Log recordings allow for more editing flexibility compared to Rec.709 material, careful attention to exposure settings is still necessary when shooting, as became evident in one of the videos recorded during this thesis project.
