Perusterveydenhuollon sairaanhoitajien näkemyksiä akuutista kriisityöstä, sen osaamisesta kehitystarpeineen sekä ajatuksia osaamisen kehittämisestä
Kuparinen, Tiina (2024)
Kuparinen, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106180
Tiivistelmä
Vaikuttavan tuen ja avun saamiseksi mahdollisimman varhain on tärkeää lisätä kompetenssia perusterveydenhuollossa ja muissa varhaisen kohtaamisen yksiköissä. Tämä on mahdollista, kun yhä useampi ammattilainen pystyy vastaamaan trauman kokeneiden psyykkisen tuen tarpeeseen omassa työssään ja kokee omaavansa osaamista tarvittaviin menetelmiin sekä uskallusta käyttää niitä. Osaamisen kehittäminen edellyttää systemaattista osaamisen arviointia ja näyttöön perustuvien koulutusinterventioiden käyttämistä.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa perusterveydenhuollon sairaanhoitajien näkemyksistä akuutista kriisityöstä, sen osaamisesta kehitystarpeineen sekä ajatuksia osaamisen kehittämisestä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena Pirkanmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon vastaanottotoiminnassa työskentelevien sairaanhoitajien kanssa ja siihen osallistui viisi haastateltava kolmesta eri yksiköstä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun avulla ja analyysi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Perusterveydenhuollon sairaanhoitajat näkivät akuutin kriisityön osaamisen pääosin keskinkertaisena tietäen jotain perusasioita. He tiesivät akuutista kriisityöstä jonkin verran. Kehitystarpeita akuutin kriisityön osaamiseen sairaanhoitajat toivat esille kriisityön koulutuksen tarpeen, tarve saada tietoa akuutissa kriisissä olevan kohtaamisesta ja heidän tarpeiden tunnistamisesta sekä tietoa kriisin vaiheista. Sairaanhoitajat toivat esille osaamisen kehittämisessä ajatuksen mm. työntekijän koulutuksen tarpeen huomioimisesta. Keinoja osaamisen kehittämiseen nousi aineistosta lähipäivät, monipuolinen koulutus, näyttöön perustuvan käytännön huomiointi, simulaatio ja mentorointi.
Kehitysehdotuksena on jatkossa kehittää koulutusmenetelmä, jolla voitaisiin vastata tässä opinnäytetyössä esiin nousseisiin perusterveydenhuolloin sairaanhoitajien akuutin kriisityön osaamisen kehitystarpeisiin. Koulutusmenetelmänä voisi olla asiantuntijan pitämän akuutin kriisityön koulutuksen yhdistäminen simulaatioon, jotta teoriassa opittua voitaisiin harjoitella simulaation avulla. Jatkossa voisi tutkia millä tasolla sairaanhoitajien akuutin kriisityön osaaminen on mahdollisen koulutuksen jälkeen sekä vertailla onko tässä tutkimuksessa esille tulleisiin kehitystarpeisiin pystytty vastaamaan sillä.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa perusterveydenhuollon sairaanhoitajien näkemyksistä akuutista kriisityöstä, sen osaamisesta kehitystarpeineen sekä ajatuksia osaamisen kehittämisestä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena Pirkanmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon vastaanottotoiminnassa työskentelevien sairaanhoitajien kanssa ja siihen osallistui viisi haastateltava kolmesta eri yksiköstä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun avulla ja analyysi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Perusterveydenhuollon sairaanhoitajat näkivät akuutin kriisityön osaamisen pääosin keskinkertaisena tietäen jotain perusasioita. He tiesivät akuutista kriisityöstä jonkin verran. Kehitystarpeita akuutin kriisityön osaamiseen sairaanhoitajat toivat esille kriisityön koulutuksen tarpeen, tarve saada tietoa akuutissa kriisissä olevan kohtaamisesta ja heidän tarpeiden tunnistamisesta sekä tietoa kriisin vaiheista. Sairaanhoitajat toivat esille osaamisen kehittämisessä ajatuksen mm. työntekijän koulutuksen tarpeen huomioimisesta. Keinoja osaamisen kehittämiseen nousi aineistosta lähipäivät, monipuolinen koulutus, näyttöön perustuvan käytännön huomiointi, simulaatio ja mentorointi.
Kehitysehdotuksena on jatkossa kehittää koulutusmenetelmä, jolla voitaisiin vastata tässä opinnäytetyössä esiin nousseisiin perusterveydenhuolloin sairaanhoitajien akuutin kriisityön osaamisen kehitystarpeisiin. Koulutusmenetelmänä voisi olla asiantuntijan pitämän akuutin kriisityön koulutuksen yhdistäminen simulaatioon, jotta teoriassa opittua voitaisiin harjoitella simulaation avulla. Jatkossa voisi tutkia millä tasolla sairaanhoitajien akuutin kriisityön osaaminen on mahdollisen koulutuksen jälkeen sekä vertailla onko tässä tutkimuksessa esille tulleisiin kehitystarpeisiin pystytty vastaamaan sillä.