Käyttäjädatan kerääminen SaaS-palve- lun hallintasovellusta varten
Raita, Antti (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106202
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää mitä dataa SaaS-palvelun tarjoajan kannattaa kerätä palvelunsa hallin-
nointia varten. Skillwell oy, jyväskyläläinen SaaS-alalla toimiva yritys, oli tutkimuksen toimeksiantaja. Heidän tavoitteensa oli selvittää, millaista dataa SaaS-palvelusta kannattaisi kerätä ja miten sitä dataa voisi
hyödyntää SaaS-palvelun hallintasovelluksessa.
Tutkimuksen tietoperustassa yleisesti esiteltiin Software as a Service -toimintamalli sekä sen hyvät ja huonot puolet. SaaS-palvelun hallinnointi esiteltiin tietoperustassa, sekä teknisestä, että taloudellisesta näkökulmasta. Toimeksiantaja on erikoistunut AWS:n pilvipalveluihin, joten tietoperustassa tutustuttiin AWS:n
toteuttamaan esimerkkiin SaaS-palvelun ohjaussovelluksesta. SaaS-palvelun hallinnoinnin kannalta merkit-
tävää taloudellista dataa käsiteltiin tietoperustassa esittelemällä tyypillisimmät SaaS-yrityksen taloudelliset
mittarit.
Kvalitatiiviset eli laadulliset tutkimusmenetelmät valittiin käytettäväksi tutkimuksessa. Aineisto kerättiin
haastattelemalla SaaS-alan ammattilaisia sekä tutkimalla tarkemmin AWS:n SaaS Boost -projektia. Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja niitä oli neljä. Haastattelujen tulokset analysoitiin ja niistä nostettiin esille
tutkimuksen kannalta merkittävät asiat. Näitä esille nousseita ajatuksia ja ideoita verrattiin AWS SaaS Boost
-projektiin, minkä jälkeen tulokset koottiin yhteen. Tuloksia vielä verrattiin tietoperustaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella pohdittiin, mitä dataa SaaS-alalla toimivan yrityksen kannattaa kerätä palvelustaan. Johtopäätökset olivat, että SaaS-yrityksiä kiinnostaa moni asia liittyen heidän palvelunsa resursseihin ja etenkin palvelun käyttötapoihin. Tulosten tarkoitus oli, että toimeksiantaja pystyy hyödyntämään
niitä kehittäessään SaaS-palveluiden ohjaussovelluksia.
nointia varten. Skillwell oy, jyväskyläläinen SaaS-alalla toimiva yritys, oli tutkimuksen toimeksiantaja. Heidän tavoitteensa oli selvittää, millaista dataa SaaS-palvelusta kannattaisi kerätä ja miten sitä dataa voisi
hyödyntää SaaS-palvelun hallintasovelluksessa.
Tutkimuksen tietoperustassa yleisesti esiteltiin Software as a Service -toimintamalli sekä sen hyvät ja huonot puolet. SaaS-palvelun hallinnointi esiteltiin tietoperustassa, sekä teknisestä, että taloudellisesta näkökulmasta. Toimeksiantaja on erikoistunut AWS:n pilvipalveluihin, joten tietoperustassa tutustuttiin AWS:n
toteuttamaan esimerkkiin SaaS-palvelun ohjaussovelluksesta. SaaS-palvelun hallinnoinnin kannalta merkit-
tävää taloudellista dataa käsiteltiin tietoperustassa esittelemällä tyypillisimmät SaaS-yrityksen taloudelliset
mittarit.
Kvalitatiiviset eli laadulliset tutkimusmenetelmät valittiin käytettäväksi tutkimuksessa. Aineisto kerättiin
haastattelemalla SaaS-alan ammattilaisia sekä tutkimalla tarkemmin AWS:n SaaS Boost -projektia. Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja niitä oli neljä. Haastattelujen tulokset analysoitiin ja niistä nostettiin esille
tutkimuksen kannalta merkittävät asiat. Näitä esille nousseita ajatuksia ja ideoita verrattiin AWS SaaS Boost
-projektiin, minkä jälkeen tulokset koottiin yhteen. Tuloksia vielä verrattiin tietoperustaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella pohdittiin, mitä dataa SaaS-alalla toimivan yrityksen kannattaa kerätä palvelustaan. Johtopäätökset olivat, että SaaS-yrityksiä kiinnostaa moni asia liittyen heidän palvelunsa resursseihin ja etenkin palvelun käyttötapoihin. Tulosten tarkoitus oli, että toimeksiantaja pystyy hyödyntämään
niitä kehittäessään SaaS-palveluiden ohjaussovelluksia.