Asiakassegmentointi toimeksiantajan BI-raportointipalvelun myynnin tueksi
Panttila, Petra (2024)
Panttila, Petra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää toimeksiantajan tarjoaman BI-raportointia tuottavan palvelun myyntiä löytämällä potentiaalisimmat asiakkaat ja tunnistamalla niiden tarpeet asiakassegmentoinnin avulla. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä asiakassegmentointiin ja segmentointiprosessin eri vaiheisiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä palvelumuotoiluun. Kolmantena tavoitteena oli suorittaa tutkimus asiakassegmentoinnin avuksi, jonka tarkoituksena oli selvittää BI-raportoinnin käyttöä sekä tarpeita toimeksiantajan asiakkaiden keskuudessa.
Opinnäytetyön ensimmäinen teoriaosuus käsittelee asiakassegmentointia. Asiakassegmentoinnin ja sen prosessien määrittelyn lisäksi luvussa perehdytään erityisesti segmenttien valintaan kannattavuuden näkökulmasta sekä hyödyllisyyteen kilpailukeinona. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään palvelumuotoilua, sen syntyperiä sekä prosessin kulkua. Luvussa palvelumuotoilun tarkastelu painottuu eritoten asiakasymmärryksen ympärille.
Opinnäytetyössä suoritetun tutkimuksen menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselynä Webropol 3.0 -kyselyohjelmalla, jossa kohderyhmä muodostui toimeksiantajan nykyisistä kirjanpidon ja palkanlaskennan asiakkaista. Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden nykyistä raportoinnin ja mahdollisen raportointityökalun käyttöä. Lisäksi kysymysten avulla kartoitettiin asiakkaiden yritysrakennetta sekä raportoinnin tarpeita eri osa-alueilla. Tutkimuksen tuloksien analysointiin vastauksia saatiin yhteensä 550.
Tutkimuksen pohjalta muodostettiin kolme erillistä asiakassegmenttiä, jotka toimeksiantaja ottaa hyödyntääkseen tulevien markkinointitoimenpiteiden suuntaamisessa. Lisäksi tutkimuksella saatiin selvitettyä tarkemmin asiakkaiden tarpeita raportoinnissa, minkä ansiosta toimeksiantajan on mahdollista kehittää nimenomaisia osa-alueita BI-raportointipalvelussaan. Tuloksien mukaan voitiin todeta asiakkaiden arvostavan erityisesti helppokäyttöistä sekä oman yhtiön tarpeisiin räätälöityä raportointia.
Opinnäytetyön ensimmäinen teoriaosuus käsittelee asiakassegmentointia. Asiakassegmentoinnin ja sen prosessien määrittelyn lisäksi luvussa perehdytään erityisesti segmenttien valintaan kannattavuuden näkökulmasta sekä hyödyllisyyteen kilpailukeinona. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään palvelumuotoilua, sen syntyperiä sekä prosessin kulkua. Luvussa palvelumuotoilun tarkastelu painottuu eritoten asiakasymmärryksen ympärille.
Opinnäytetyössä suoritetun tutkimuksen menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin kyselynä Webropol 3.0 -kyselyohjelmalla, jossa kohderyhmä muodostui toimeksiantajan nykyisistä kirjanpidon ja palkanlaskennan asiakkaista. Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden nykyistä raportoinnin ja mahdollisen raportointityökalun käyttöä. Lisäksi kysymysten avulla kartoitettiin asiakkaiden yritysrakennetta sekä raportoinnin tarpeita eri osa-alueilla. Tutkimuksen tuloksien analysointiin vastauksia saatiin yhteensä 550.
Tutkimuksen pohjalta muodostettiin kolme erillistä asiakassegmenttiä, jotka toimeksiantaja ottaa hyödyntääkseen tulevien markkinointitoimenpiteiden suuntaamisessa. Lisäksi tutkimuksella saatiin selvitettyä tarkemmin asiakkaiden tarpeita raportoinnissa, minkä ansiosta toimeksiantajan on mahdollista kehittää nimenomaisia osa-alueita BI-raportointipalvelussaan. Tuloksien mukaan voitiin todeta asiakkaiden arvostavan erityisesti helppokäyttöistä sekä oman yhtiön tarpeisiin räätälöityä raportointia.