Rendel – elokuvan esituotanto : Sosiaalisen median rooli elokuvan esituotannossa
Mansikka, Niko (2014)
Mansikka, Niko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121219516
Tiivistelmä
Rendel on supersankarielokuva, jonka on tarkoitus valmistua vuonna 2016. Elokuvasta on käyty laajaa
keskustelua sosiaalisessa mediassa, ja tässä opinnäytetyössä keskitytään tutkimaan sosiaalisen median roolia elokuvan esituotannossa ja käydään läpi esituotantoprosessia kokonaisuutena.
Teoriaosuudessa käydään läpi esituotantoa sen luovasta ja rahoituksellisesta näkökulmasta, jolloin tarkastellaan mistä elokuvan esituotanto alkaa ja mihin se päättyy. Esituotannon teoriaosuus on jaettu kahteen
osaan, joista ensimmäisessä tutkitaan kuinka elokuvasta rakennetaan koherentti kokonaisuus. Toisessa
osassa tutkitaan esituotantoa markkinoinnin ja rahoituksen näkökulmasta ja perehdytään esituotannon ulkoisiin tekijöihin: mistä rahaa saadaan ja kuinka elokuvaa markkinoidaan niin perinteisesti kuin sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön käytännönosuudessa kerrotaan Rendelin eri vaiheista ja siinä peilataan käytännön esituotantoa teoreettiseen viitekehykseen. Opinnäytetyöhön kuuluu myös elokuvan sisällöntuotannon tarkkailu
ja Making Of -videoiden tuottaminen. Käytännönosuus kuitenkin keskittyy elokuvan esituotannon ja sosiaalisen median väliseen suhteeseen, joka on opinnäytetyön fokus.
keskustelua sosiaalisessa mediassa, ja tässä opinnäytetyössä keskitytään tutkimaan sosiaalisen median roolia elokuvan esituotannossa ja käydään läpi esituotantoprosessia kokonaisuutena.
Teoriaosuudessa käydään läpi esituotantoa sen luovasta ja rahoituksellisesta näkökulmasta, jolloin tarkastellaan mistä elokuvan esituotanto alkaa ja mihin se päättyy. Esituotannon teoriaosuus on jaettu kahteen
osaan, joista ensimmäisessä tutkitaan kuinka elokuvasta rakennetaan koherentti kokonaisuus. Toisessa
osassa tutkitaan esituotantoa markkinoinnin ja rahoituksen näkökulmasta ja perehdytään esituotannon ulkoisiin tekijöihin: mistä rahaa saadaan ja kuinka elokuvaa markkinoidaan niin perinteisesti kuin sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön käytännönosuudessa kerrotaan Rendelin eri vaiheista ja siinä peilataan käytännön esituotantoa teoreettiseen viitekehykseen. Opinnäytetyöhön kuuluu myös elokuvan sisällöntuotannon tarkkailu
ja Making Of -videoiden tuottaminen. Käytännönosuus kuitenkin keskittyy elokuvan esituotannon ja sosiaalisen median väliseen suhteeseen, joka on opinnäytetyön fokus.