Virtuaaliset koulutusteknologiat oppimisen tukena: Opiskelijan näkökulma
Soini, Jarkko (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126362
Tiivistelmä
Virtuaaliset koulutusteknologiat tarjoavat monia mahdollisuuksia parantaa oppimiskokemusta sekä mahdollistavat myös ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun. Virtuaalisiin koulutusteknologioihin lukeutuu myös laaja kirjo opiskelijakeskeisiä sovellutuksia. Monipuolisuutensa ja sovellutusten laajan kirjon ansiosta opiskelijakeskeisillä tekoälysovellutuksilla ja pelillistämisen elementeillä on paljon potentiaalia opetusalalla. Vaikka potentiaali on suuri, tarvitsemme lisää tietoa nykyisten ja uusien koulutusteknologioiden käytöstä ja erityisesti opiskelijoiden suhtautumisesta uusiin teknologioihin.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan virtuaalisten koulutusteknologioiden käyttöä oppimisen ja opetuksen tukena. Tutkimuskysymysten avulla kartoitettiin opiskelijan näkökulmasta virtuaalista oppimiskokemusta tukevia ja haittaavia tekijöitä sekä pelipohjaisen ja tekoälyavusteisen oppimisen hyödyntämistä opetuksessa ja oppimisessa. Tutkimalla opiskelijoiden näkökulmaa voimme ymmärtää, kuinka heidän oppimistaan voitaisiin tukea eri konteksteissa. Työn empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena, joka oli avoinna verkossa eri alustoilla. Kyselyn englannin- ja suomenkieliset versiot tavoittivat yhteensä 52 henkilöä, jotka edustavat varsin tasaisesti eri sukupuolia, ammatteja ja ikäryhmiä. Kysely oli avoinna 14.9. – 5.11.2023.
Tuloksista nähdään, että motivaatiotekijöitä virtuaalisten kurssien suorittamiseen oli runsaasti. Motivaatiotekijät liittyivät mm. oman osaamisen kehittämiseen, itseään kiinnostavien aiheiden oppimiseen, ammatissa kehittymiseen ja oman unelman toteuttamiseen. Virtuaalikursseille osallistumisessa palkitsivat eniten onnistumisen kokemukset, halu ymmärtää kokonaisuuksia, itseohjautuvuus ja käytännönläheinen tekeminen. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että oppimiskokemuksen kannalta on tärkeää huomioida opiskelijoiden erilaiset oppimismieltymykset. Tulosten perusteella kurssien keskeyttämiseen vaikuttivat eniten virtuaalisen oppimisympäristön virikkeettömyys ja opetusmenetelmät. Näihin voidaan vaikuttaa virtuaalisilla koulutusteknologioilla.
Tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi suuntaviivoina opetusalalla muun muassa kurssien suunnittelussa, koska ymmärrys virtuaalisen oppimiskokemuksen tukevista ja haittaavista tekijöistä tukee opetuksen muotoilua. Tulokset antavat suuntaviivoja pelipohjaisen oppimisen integroimiseen kursseille, sekä sille, kuinka tekoälyä tulisi käyttää oppimisen tukena oppimisessa. Tulevaisuudessa voitaisiin kiinnittää huomiota uusien työkalujen mahdollisuuksiin luoda motivoiva vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden välillä. Hyödyllistä olisi myös ymmärtää paremmin, millaisia työkaluja voitaisiin käyttää opintojen keskeyttämisen torjumiseen, ja kuinka opiskelijoiden motivaatiota, opiskelutuloksia ja sitoutumista oppimiseen voitaisiin kasvattaa virtuaalisten koulutusteknologioiden avulla.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan virtuaalisten koulutusteknologioiden käyttöä oppimisen ja opetuksen tukena. Tutkimuskysymysten avulla kartoitettiin opiskelijan näkökulmasta virtuaalista oppimiskokemusta tukevia ja haittaavia tekijöitä sekä pelipohjaisen ja tekoälyavusteisen oppimisen hyödyntämistä opetuksessa ja oppimisessa. Tutkimalla opiskelijoiden näkökulmaa voimme ymmärtää, kuinka heidän oppimistaan voitaisiin tukea eri konteksteissa. Työn empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena, joka oli avoinna verkossa eri alustoilla. Kyselyn englannin- ja suomenkieliset versiot tavoittivat yhteensä 52 henkilöä, jotka edustavat varsin tasaisesti eri sukupuolia, ammatteja ja ikäryhmiä. Kysely oli avoinna 14.9. – 5.11.2023.
Tuloksista nähdään, että motivaatiotekijöitä virtuaalisten kurssien suorittamiseen oli runsaasti. Motivaatiotekijät liittyivät mm. oman osaamisen kehittämiseen, itseään kiinnostavien aiheiden oppimiseen, ammatissa kehittymiseen ja oman unelman toteuttamiseen. Virtuaalikursseille osallistumisessa palkitsivat eniten onnistumisen kokemukset, halu ymmärtää kokonaisuuksia, itseohjautuvuus ja käytännönläheinen tekeminen. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että oppimiskokemuksen kannalta on tärkeää huomioida opiskelijoiden erilaiset oppimismieltymykset. Tulosten perusteella kurssien keskeyttämiseen vaikuttivat eniten virtuaalisen oppimisympäristön virikkeettömyys ja opetusmenetelmät. Näihin voidaan vaikuttaa virtuaalisilla koulutusteknologioilla.
Tuloksia voidaan käyttää esimerkiksi suuntaviivoina opetusalalla muun muassa kurssien suunnittelussa, koska ymmärrys virtuaalisen oppimiskokemuksen tukevista ja haittaavista tekijöistä tukee opetuksen muotoilua. Tulokset antavat suuntaviivoja pelipohjaisen oppimisen integroimiseen kursseille, sekä sille, kuinka tekoälyä tulisi käyttää oppimisen tukena oppimisessa. Tulevaisuudessa voitaisiin kiinnittää huomiota uusien työkalujen mahdollisuuksiin luoda motivoiva vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden välillä. Hyödyllistä olisi myös ymmärtää paremmin, millaisia työkaluja voitaisiin käyttää opintojen keskeyttämisen torjumiseen, ja kuinka opiskelijoiden motivaatiota, opiskelutuloksia ja sitoutumista oppimiseen voitaisiin kasvattaa virtuaalisten koulutusteknologioiden avulla.