Lukiolaiset ja ihmiskauppa : V.A.L.O. koulussa
Tikkanen, Mari; Marttinen, Marikki (2014)
Tikkanen, Mari
Marttinen, Marikki
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121119490
Tiivistelmä
Maailmassa arvioidaan tällä hetkellä olevan 27 miljoonaa ihmiskaupan uhria. Ihmiskauppa onkin yksi maailman nopeimmin kasvavista rikollisuuden muodoista. Suomen arvioidaan olevan kauttakulku- ja kohdemaa vuosittain jopa sadoille ihmiskaupan uhreille.
Opinnäytetyössämme tutkitaan lukiolaisten käsityksiä ihmiskaupasta. Tämän lisäksi selvitetään, mitä uutta lukiolaiset ovat oppineet V.A.L.O.:n koulutyön luennolla ja kuinka aktiivisia he ovat luennon jälkeen ihmiskauppa aihetta kohtaan. Opinnäytetyön tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen eli laadullinen sekä kvantitatiivinen eli määrällinen.
Kohdejoukkonamme on 60 lukiolaista, jotka osallistuivat ihmiskauppa – aiheiselle luennolle. Aineisto kerättiin kirjoitustehtävällä ja puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kirjoitustehtävä tehtiin ennen luentoa ja puolistrukturoitu kyselylomake täytettiin viikon päästä tästä. Kirjoituksia saimme 60 ja täytettyjä kyselylomakkeita 43.
Tutkimustuloksista ilmenee, että lukiolaisten käsitykset ihmiskaupasta ovat oikeita, mutta yksilötasolla hieman suppeita. Uutta tietoa heille pääosin on se, että ihmiskauppaa on niin paljon ja sitä on myös Suo-messa. Lukiolaiset haluavat tietää enemmän ihmiskaupasta, mutta he eivät kuitenkaan hankkineet tietoa siitä viikon aikana. Naiset olivat aktiivisempia aiheen parissa kuin miehet.
Opinnäytetyössämme tutkitaan lukiolaisten käsityksiä ihmiskaupasta. Tämän lisäksi selvitetään, mitä uutta lukiolaiset ovat oppineet V.A.L.O.:n koulutyön luennolla ja kuinka aktiivisia he ovat luennon jälkeen ihmiskauppa aihetta kohtaan. Opinnäytetyön tutkimus on laadultaan kvalitatiivinen eli laadullinen sekä kvantitatiivinen eli määrällinen.
Kohdejoukkonamme on 60 lukiolaista, jotka osallistuivat ihmiskauppa – aiheiselle luennolle. Aineisto kerättiin kirjoitustehtävällä ja puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kirjoitustehtävä tehtiin ennen luentoa ja puolistrukturoitu kyselylomake täytettiin viikon päästä tästä. Kirjoituksia saimme 60 ja täytettyjä kyselylomakkeita 43.
Tutkimustuloksista ilmenee, että lukiolaisten käsitykset ihmiskaupasta ovat oikeita, mutta yksilötasolla hieman suppeita. Uutta tietoa heille pääosin on se, että ihmiskauppaa on niin paljon ja sitä on myös Suo-messa. Lukiolaiset haluavat tietää enemmän ihmiskaupasta, mutta he eivät kuitenkaan hankkineet tietoa siitä viikon aikana. Naiset olivat aktiivisempia aiheen parissa kuin miehet.