Kuraattorityö esiopetuksessa - Kyselytutkimus Savonlinnan esiopetushenkilöstölle
Jäntti, Emma; Mattinen, Katja (2024)
Jäntti, Emma
Mattinen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126397
Tiivistelmä
Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki (1287/2013) on vuodesta 2014 velvoittanut palvelun tarjoajia järjestämään esiopetuksen yhteydessä opiskeluhuoltopalveluja. Esiopetuksen kuraattoripalveluiden saatavuudessa on paljon kehitettävää, vaikka lakiuudistuksesta on kulunut jo useita vuosia. Kuraattorityön tunnetuksi tekemisen myötä olisi mahdollista vahvistaa kuraattorin ja esiopetuksen yhteistyötä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Savonlinnan esiopetushenkilöstön näkemyksiä ja odotuksia kuraattorin kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Lisäksi tarkoitus oli selvittää, millaista yhteistyötä esiopetuksen ja kuraattorin välillä oli jo tehty. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota olisi mahdollista hyödyntää esiopetuksen ja kuraattorin välisen yhteistyön kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisen puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä oli Savonlinnan esiopetushenkilöstö. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että Savonlinnassa esiopetuksen ja kuraattorin välillä on tehty yhteistyötä. Kuraattori on ollut mukana oppilashuoltopalavereissa ja kiusaamistilanteiden selvittelyssä sekä tukena haastavissa perhetilanteissa. Toteutuneet yhteistyötilanteet ovat painottuneet yksilökohtaiseen oppilashuoltoon.
Tutkimustuloksissa korostuu, että esiopetushenkilöstö odottaa kuraattorilta konsultatiivista työotetta sekä tukea ja asiantuntemusta yhteistyöhön huoltajien kanssa. Lisäksi kuraattorilta toivotaan toimintamalleja esioppilaiden kaveritaitojen vahvistamiseen haasteellisissa tilanteissa. Esiopetushenkilöstö odottaa kuraattorilta avoimuutta, aitoa välittämistä ja rohkeutta puuttua epäkohtiin.
Tutkimus osoitti, että yhteistyötä kuraattorin ja esiopetuksen välillä olisi syytä vahvistaa. Kuraattorityötä ja sen mahdollisuuksia tulisi jatkossa tehdä näkyvämmäksi esiopetusryhmien arjessa sekä tunnetummaksi esiopetushenkilöstön ja huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Kehittämistyönä esiopetushenkilöstölle ja huoltajille voisi laatia oppilashuoltoa ja kuraattorityötä koskevan oppaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Savonlinnan esiopetushenkilöstön näkemyksiä ja odotuksia kuraattorin kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Lisäksi tarkoitus oli selvittää, millaista yhteistyötä esiopetuksen ja kuraattorin välillä oli jo tehty. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota olisi mahdollista hyödyntää esiopetuksen ja kuraattorin välisen yhteistyön kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisen puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä oli Savonlinnan esiopetushenkilöstö. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että Savonlinnassa esiopetuksen ja kuraattorin välillä on tehty yhteistyötä. Kuraattori on ollut mukana oppilashuoltopalavereissa ja kiusaamistilanteiden selvittelyssä sekä tukena haastavissa perhetilanteissa. Toteutuneet yhteistyötilanteet ovat painottuneet yksilökohtaiseen oppilashuoltoon.
Tutkimustuloksissa korostuu, että esiopetushenkilöstö odottaa kuraattorilta konsultatiivista työotetta sekä tukea ja asiantuntemusta yhteistyöhön huoltajien kanssa. Lisäksi kuraattorilta toivotaan toimintamalleja esioppilaiden kaveritaitojen vahvistamiseen haasteellisissa tilanteissa. Esiopetushenkilöstö odottaa kuraattorilta avoimuutta, aitoa välittämistä ja rohkeutta puuttua epäkohtiin.
Tutkimus osoitti, että yhteistyötä kuraattorin ja esiopetuksen välillä olisi syytä vahvistaa. Kuraattorityötä ja sen mahdollisuuksia tulisi jatkossa tehdä näkyvämmäksi esiopetusryhmien arjessa sekä tunnetummaksi esiopetushenkilöstön ja huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Kehittämistyönä esiopetushenkilöstölle ja huoltajille voisi laatia oppilashuoltoa ja kuraattorityötä koskevan oppaan.