Reactin oppiminen ChatGPT:n tuella : tehokkaan kommunikoinnin salat
Moisala, Hanna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126373
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tavoitteena oli selvittää, kuinka ChatGPT:tä voidaan hyödyntää tehokkaasti React-ohjelmoinnin oppimisen tukena ja mitä haasteita siihen sisältyy. Työ keskittyi erityisesti ChatGPT:n kanssa tapahtuvaan kommunikointiin ja sisältää muun muassa ohjeita ja konkreettisia esimerkkejä ChatGPT:n kanssa käydyistä keskusteluista. Työn idea syntyi allekirjoittaneen tarpeesta oppia Reactia mahdollisimman tehokkaasti ja laajeni monipuolisen oppaan kehittämiseen, joka palvelee opettajia, opiskelijoita ja muita aiheesta kiinnostuneita opinnäytetyön lisäksi myös verkkosivuston muodossa. Työ antaa kattavan käsityksen ChatGPT:n ja muiden kielimallien hyödyntämisestä oppimisen tukena.
Opinnäyteyön tietoperusta koostuu tekoälyn, koneoppimisen, luonnollisen kielen käsittelyn sekä React-kehityksen keskeisistä käsitteistä, unohtamatta eettistä ja yhteiskunnallista näkökulmaa, kuten tekoälyn vaikutukset työhön ja opiskeluun. Työssä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa aineisto kerättiin 30 päivän ajan tehdyistä päiväkirjamerkinnöistä. Aineiston analyysi keskittyi oppimisprosessiin, kohdattuihin haasteisiin sekä ChatGPT:n käytön mahdollistamiin saavutuksiin. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja työn tuloksena ja näyttönä oppimisesta rakentui Reactin avulla yksisivuinen verkkosivu, jonne koottiin ohjeet ja esimerkit ChatGPT:n tehokkaasta hyödyntämisestä ja kommunikoinnista sen kanssa.
Johtopäätöksenä todetaan, että ChatGPT:n käyttö opiskelun tukena on arvokas lisä perinteisten oppimismenetelmien rinnalle, mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii taitoa kommunikoida selkeästi ja ymmärrystä työkalun rajoituksista. Tulevaisuudessa olisi hyvä kehittää tekoälypohjaisten sovellusten ja oppimisprosessien yhteistyötä sekä tutkia tarkemmin, miten tekoäly voi tukea yksilöllisiä oppimispolkuja.
Avainsanat ChatGPT, React, tekoäly, oppiminen, ohjelmointi
Sivut 83 sivua ja liitteitä 1 sivu The purpose of the thesis was to find out how ChatGPT can be used effectively to support learning React programming and what challenges it contains. The study specifically focused on interactions with ChatGPT, providing guidance and concrete examples from conversations held with the AI. The idea of the work arose from the author’s personal need to learn React as efficiently as possible, expanding the idea so that it resulted in a comprehensive guide for teachers, students and others interested in the topic. This guide, in addition to the thesis, is available on a website, offering a thorough understanding of leveraging ChatGPT and other language models for educational support.
The theoretical framework of the thesis is based on central concepts of artificial intelligence, machine learning, natural language processing, and React development, without forgetting the ethical and social perspective of utilizing artificial intelligence in different fields, focusing on education and especially programming. The study used a method where information was gathered from diary entries for 30 days. Analyzing this data helped understand the study process, the challenges faced and what was achieved with ChatGPT. The thesis is functional, and as evidence of the learning achieved, a single-page website was developed using React. This website gathers instructions and examples for effectively utilizing and communicating with ChatGPT.
In conclusion, the use of ChatGPT to support studying is a valuable addition to traditional learning methods, but its effective use requires the ability to communicate clearly and an understanding of the limitations of the tool. In the future, it would be good to develop cooperation between artificial intelligence-based applications and learning processes, and to investigate more closely how artificial intelligence can support individual learning paths.
Keywords ChatGPT, React, Artificial Intelligence, learning, programming
Pages 83 pages and appendices 1 page
Opinnäyteyön tietoperusta koostuu tekoälyn, koneoppimisen, luonnollisen kielen käsittelyn sekä React-kehityksen keskeisistä käsitteistä, unohtamatta eettistä ja yhteiskunnallista näkökulmaa, kuten tekoälyn vaikutukset työhön ja opiskeluun. Työssä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa aineisto kerättiin 30 päivän ajan tehdyistä päiväkirjamerkinnöistä. Aineiston analyysi keskittyi oppimisprosessiin, kohdattuihin haasteisiin sekä ChatGPT:n käytön mahdollistamiin saavutuksiin. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja työn tuloksena ja näyttönä oppimisesta rakentui Reactin avulla yksisivuinen verkkosivu, jonne koottiin ohjeet ja esimerkit ChatGPT:n tehokkaasta hyödyntämisestä ja kommunikoinnista sen kanssa.
Johtopäätöksenä todetaan, että ChatGPT:n käyttö opiskelun tukena on arvokas lisä perinteisten oppimismenetelmien rinnalle, mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii taitoa kommunikoida selkeästi ja ymmärrystä työkalun rajoituksista. Tulevaisuudessa olisi hyvä kehittää tekoälypohjaisten sovellusten ja oppimisprosessien yhteistyötä sekä tutkia tarkemmin, miten tekoäly voi tukea yksilöllisiä oppimispolkuja.
Avainsanat ChatGPT, React, tekoäly, oppiminen, ohjelmointi
Sivut 83 sivua ja liitteitä 1 sivu
The theoretical framework of the thesis is based on central concepts of artificial intelligence, machine learning, natural language processing, and React development, without forgetting the ethical and social perspective of utilizing artificial intelligence in different fields, focusing on education and especially programming. The study used a method where information was gathered from diary entries for 30 days. Analyzing this data helped understand the study process, the challenges faced and what was achieved with ChatGPT. The thesis is functional, and as evidence of the learning achieved, a single-page website was developed using React. This website gathers instructions and examples for effectively utilizing and communicating with ChatGPT.
In conclusion, the use of ChatGPT to support studying is a valuable addition to traditional learning methods, but its effective use requires the ability to communicate clearly and an understanding of the limitations of the tool. In the future, it would be good to develop cooperation between artificial intelligence-based applications and learning processes, and to investigate more closely how artificial intelligence can support individual learning paths.
Keywords ChatGPT, React, Artificial Intelligence, learning, programming
Pages 83 pages and appendices 1 page