Joulukukkien vastuullisuus kuluttajan näkökulmasta
Seppä, Jenna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126386
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin kuluttajalle välittyy tietoa vastuullisuudesta suoraan joulukukkien pakkauksista, sekä kauppojen verkkosivuilta. Hypoteesi työtä edeltävän harrastustoiminnan perusteella oli, ettei pakkauksista löytyisi paljoa tietoa kasvien taustoista. Kasvipasseissa sen sijaan oletettiin ilmoitettavan, että kasvit tulisivat pääasiassa Suomen ulkopuolelta myymälöihin. Työn tilaajana toimi Kauppapuutarhaliitto, jolla oli kiinnostusta saada puutarha-alalle tietoa aiheesta. Tietoa kerättiin kolmessa Kuopiossa sijaitsevassa kaupassa: Lidlissä, K-citymarketissa, ja Prismassa. Verkkosivuja tarkasteltiin myös, koska kaikilla kolmella löytyi vastuullisuudesta omat esittelysivut, ja haluttiin nähdä, kuinka hyvin kasvit ja kukat ovat edustettuina sivuilla.
Kirjallisen seurannasta tehdyn raportin, valokuvien ja verkkosivujen lisäksi Puutarha&kauppa -lehdessä oli S- ja K-ryhmän edustajilta haastattelut aiheesta, joten sitäkin käytettiin pohjatietona. Kestävästä kehityksestä ja vastuullisuudesta etsittiin tietoa esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliiton, Ympäristöministeriön ja Suomen YK-liiton sivuilta. Kauppojen markkinaosuudet löytyivät NielsenIQ:n Päivittäistavaramyymälärekisteristä. Reilun kaupan ja Sirkkalehden sivuilta löytyi selitykset sertifikaateille ja niiden käyttövaatimukset.
Kolmessa seurantaan valitussa kaupassa havainnoitiin koko joulukuun ajan viikoittain, jonka aikana kirjoitettiin sekä raporttia havainnoista, että otettiin kuvia, jos lupa siihen oli. Lisäksi havainnoitiin kauppojen verkkosivuja. Seurantaan valittiin kolme Suomen suosituinta joulukukkaa: amaryllis, hyasintti ja joulutähti, jotka Plantagen esitteli raportissaan. Oletettiin, että kaikkia kolmea löytyisi kaikista seurannassa olevista kaupoista, jolloin niiden pakkausmerkintöjä olisi helpompi verrata keskenään.
Seurannassa huomattiin, että ennalta arvioitu pakkausmerkintöjen vähyys näkyi kaikissa kolmessa kaupassa, ja Reilun kaupan sertifikaatilla merkattuja kukkia oli ainoastaan joulutähtiä. Kolmea seurattavaa joulukukkaa löytyi kaikista kolmesta kaupasta joulukuussa, ja niissä oli kaupasta riippumatta keskenään hyvin samantapaiset pakkausmerkinnät. Verkkosivujen maininnat kukista tai kasveista olivat minimaaliset tai olemattomat, mutta muutamalla esiintyi pienet infot kukkien vastuullisuudesta.
Kirjallisen seurannasta tehdyn raportin, valokuvien ja verkkosivujen lisäksi Puutarha&kauppa -lehdessä oli S- ja K-ryhmän edustajilta haastattelut aiheesta, joten sitäkin käytettiin pohjatietona. Kestävästä kehityksestä ja vastuullisuudesta etsittiin tietoa esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliiton, Ympäristöministeriön ja Suomen YK-liiton sivuilta. Kauppojen markkinaosuudet löytyivät NielsenIQ:n Päivittäistavaramyymälärekisteristä. Reilun kaupan ja Sirkkalehden sivuilta löytyi selitykset sertifikaateille ja niiden käyttövaatimukset.
Kolmessa seurantaan valitussa kaupassa havainnoitiin koko joulukuun ajan viikoittain, jonka aikana kirjoitettiin sekä raporttia havainnoista, että otettiin kuvia, jos lupa siihen oli. Lisäksi havainnoitiin kauppojen verkkosivuja. Seurantaan valittiin kolme Suomen suosituinta joulukukkaa: amaryllis, hyasintti ja joulutähti, jotka Plantagen esitteli raportissaan. Oletettiin, että kaikkia kolmea löytyisi kaikista seurannassa olevista kaupoista, jolloin niiden pakkausmerkintöjä olisi helpompi verrata keskenään.
Seurannassa huomattiin, että ennalta arvioitu pakkausmerkintöjen vähyys näkyi kaikissa kolmessa kaupassa, ja Reilun kaupan sertifikaatilla merkattuja kukkia oli ainoastaan joulutähtiä. Kolmea seurattavaa joulukukkaa löytyi kaikista kolmesta kaupasta joulukuussa, ja niissä oli kaupasta riippumatta keskenään hyvin samantapaiset pakkausmerkinnät. Verkkosivujen maininnat kukista tai kasveista olivat minimaaliset tai olemattomat, mutta muutamalla esiintyi pienet infot kukkien vastuullisuudesta.