Liikennekasvatuksen toteuttaminen toisen asteen ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa : toteutusmalleja tutkinnon osiin
Honkanen, Eija (2024)
Honkanen, Eija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404146437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404146437
Tiivistelmä
Liikenteen nollavisio perustuu ajatukseen siitä, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Nollavision saavuttaminen vaatii jatkuvaa liikenneturvallisuustyötä kohti turvallista liikennejärjestelmää, jonka yksi osa on elinikäinen liikennekasvatus. Elinikäisen liikennekasvatuksen polku ei jatku suunnitelmallisesti ammatillisella toisella asteella, vaikka liikenteessä tiedetään sattuvan henkilövahinkoja eniten 15–24-vuotiaille nuorille. Liikennekasvatuksen tulee olla merkittävä osa toisen asteen ammatillisten oppilaitosten toimintakulttuuria ja tukea elinikäistä liikennekasvatusta sekä liikenteen nollavision saavuttamista Liikenneturvallisuusstrategia 2022–2026 linjausten mukaisesti.
Tällä toiminnallisella opinnäytetyöllä tuetaan suunnitelmallisen liikennekasvatustyön toteuttamista toisen asteen ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Työssä selvitettiin, miksi liikennekasvatuksen toteuttaminen on tärkeää ammatillisessa koulutuksessa ja mitkä ovat ne tutkinnon osat sekä niiden osaamistavoitteet, joihin liikennekasvatusteemat soveltuvat. Kehittämistyön tueksi kartoitettiin eri maiden liikennekasvatuksen toteutustapoja ja oppimisympäristöjä sekä laadukkaan liikennekasvatuksen perusteita ja hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluissa ilmenneitä asioita.
Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin liikennekasvatuksen osaamistavoitteet, aihesisällöt ja toteutusmallit toteutusehdotuksineen kahdeksaan ammatillisten perustutkintojen yhteisten tutkinnon osien osa-alueeseen. Lisäksi työssä luotiin liikennekasvatuksen teemat sisältävä uusi tutkinnon osa, joka edistää turvallista, kestävää ja viisasta liikkumista. Opinnäytetyössä tuotettuja toteutusmalleja voi hyödyntää ammatillisen koulutuksen lisäksi myös lukiokoulutuksessa, nuorten työpajatoiminnassa sekä nuorisoalan järjestöjen ja kuntien nuorisotyössä. Työ tukee myös ammatillisten tutkintojen perusteiden uudistamistyötä sekä liikennekasvatustyön esiin nostamista ja painottamista osana toisen asteen ammatillista koulutusta.
Olennainen asia liikennekasvatustyön tukemisessa on tuottaa opettajien tueksi erilaisia oppimisympäristöjä ja materiaalipankkeja. Opinnäytetyössä haastatellut asiantuntijaopettajat kokivat liikennekasvatuksen toteuttamisen osana muuta opetusta olevan todennäköisintä silloin, kun siihen on olemassa valmiit ja kohdennetut materiaalit. Työn toimeksiantajana toimi Liikenneturva, jonka tarkoituksena on hyödyntää työtä opettajille suunnatun materiaalin käyttöönoton suunnittelussa ja toteutuksessa sekä vaikuttamistyössään.
Tällä toiminnallisella opinnäytetyöllä tuetaan suunnitelmallisen liikennekasvatustyön toteuttamista toisen asteen ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Työssä selvitettiin, miksi liikennekasvatuksen toteuttaminen on tärkeää ammatillisessa koulutuksessa ja mitkä ovat ne tutkinnon osat sekä niiden osaamistavoitteet, joihin liikennekasvatusteemat soveltuvat. Kehittämistyön tueksi kartoitettiin eri maiden liikennekasvatuksen toteutustapoja ja oppimisympäristöjä sekä laadukkaan liikennekasvatuksen perusteita ja hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluissa ilmenneitä asioita.
Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin liikennekasvatuksen osaamistavoitteet, aihesisällöt ja toteutusmallit toteutusehdotuksineen kahdeksaan ammatillisten perustutkintojen yhteisten tutkinnon osien osa-alueeseen. Lisäksi työssä luotiin liikennekasvatuksen teemat sisältävä uusi tutkinnon osa, joka edistää turvallista, kestävää ja viisasta liikkumista. Opinnäytetyössä tuotettuja toteutusmalleja voi hyödyntää ammatillisen koulutuksen lisäksi myös lukiokoulutuksessa, nuorten työpajatoiminnassa sekä nuorisoalan järjestöjen ja kuntien nuorisotyössä. Työ tukee myös ammatillisten tutkintojen perusteiden uudistamistyötä sekä liikennekasvatustyön esiin nostamista ja painottamista osana toisen asteen ammatillista koulutusta.
Olennainen asia liikennekasvatustyön tukemisessa on tuottaa opettajien tueksi erilaisia oppimisympäristöjä ja materiaalipankkeja. Opinnäytetyössä haastatellut asiantuntijaopettajat kokivat liikennekasvatuksen toteuttamisen osana muuta opetusta olevan todennäköisintä silloin, kun siihen on olemassa valmiit ja kohdennetut materiaalit. Työn toimeksiantajana toimi Liikenneturva, jonka tarkoituksena on hyödyntää työtä opettajille suunnatun materiaalin käyttöönoton suunnittelussa ja toteutuksessa sekä vaikuttamistyössään.