B2B-Myyntiprosessin kehitys tuotemyynnistä ratkaisumyyntiin : case: Rakennusalan maahantuonti yritys X
Mesiranta, Aleksi (2024)
Mesiranta, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156504
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa rakennusalan maahantuonti yritykselle ratkaisumyynnin myyntiprosessi tehostamaan yrityksen myyntiä ja tukemaan tulevaisuuden kasvua. Tässä työssä tuotettiinkin uusi myyntiprosessi tukemaa B2B-projektimyyntiä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä syvennytään B2B-myynnin muutokseen ja myyntiprosessien teoriaan. B2B-myynnin teoria osuudessa käytiin läpi asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutosta, digitalisaatiota ja asiakaskokemuksen tärkeyttä. Myyntiprosessin osalta teoriassa käytiin läpi arvomyynnin ja ratkaisumyynnin ominaispiirteitä.
Kehittämistehtävässä käytettiin teemahaastatteluja, joiden avulla saatiin tuettua teoriassa esiin nousseita asioita. Teemahaastatteluissa haastateltiin seitsemää eri tavaran toimittajan myyntihenkilöä, joilla oli vahva käsitys alasta ja alan B2Bprojektimyynnistä.
Tutkimuksen tuloksena mallinnettiin toimeksi antavalle yritykselle ratkaisumyynnin prosessi, jonka avulla yritys pystyy tuottamaan parempia asiakaskokemuksia ja lisäarvoa asiakkaille.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä syvennytään B2B-myynnin muutokseen ja myyntiprosessien teoriaan. B2B-myynnin teoria osuudessa käytiin läpi asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutosta, digitalisaatiota ja asiakaskokemuksen tärkeyttä. Myyntiprosessin osalta teoriassa käytiin läpi arvomyynnin ja ratkaisumyynnin ominaispiirteitä.
Kehittämistehtävässä käytettiin teemahaastatteluja, joiden avulla saatiin tuettua teoriassa esiin nousseita asioita. Teemahaastatteluissa haastateltiin seitsemää eri tavaran toimittajan myyntihenkilöä, joilla oli vahva käsitys alasta ja alan B2Bprojektimyynnistä.
Tutkimuksen tuloksena mallinnettiin toimeksi antavalle yritykselle ratkaisumyynnin prosessi, jonka avulla yritys pystyy tuottamaan parempia asiakaskokemuksia ja lisäarvoa asiakkaille.