Ympäristöystävälliset ja tehokkaat kuljetukset kuljetusalan yrityksessä
Järvelin, Henrik (2024)
Järvelin, Henrik
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli hakea tietoa uusista käyttövoimista, jotka voisivat korvata dieselpolttoaineen tulevaisuudessa. Käyttövoimien pitäisi olla myös kuljetusyrityksille kannattava vaihtoehto, mikä voisi mahdollisesti säästää kuluissa sekä mahdollisesti parantaisi tehokkuutta. Työssä myös tavoitteena oli löytää käyttövoimista eroja ja minkämoisiin tehtäviin ne soveltuvat.
Opinnäytetyössä tutkittiin kaasua ja sähköä käyttövoimana, mikä mahdollisesti voisi korvata dieselin tulevaisuudessa. Uudet polttoaineet voisivat tiputtaa yrityksien hiilijalanjälkeä ja olla askel lähemmäksi hiilineutraalisuutta. Teoksessa tutkittiin myös kaasun sekä sähkön tankkaus/lataus infrastruktuuria. Tankkaus ja lataus infrastruktuurin todettiin olevan vielä alkutekijöissä sähkön osalta ja kaasun todettiin olevan jo askeleen edellä raskaankaluston latausinfrastruktuuria. Työssä käytiin myös läpi kaluston hankintahintaa ja onko se kannattava vaihtoehto. Käyttövoimien ympäristö näkökulmaa tuotiin myös ilmi ja selvitettiin, kumpi on ympäristön puolesta parempi vaihtoehto.
Molempien käyttövoimien todettiin olevan vallan hyvä vaihtoehto dieselin korvaajaksi. Tosin kaasu on kyseisellä hetkellä parempi vaihtoehto, koska tankkausinfrastruktuuri on huomattavasti parempi. Kaasu auton tekniikka todettiin olevan dieselin kaltainen, jolloin korjaus- sekä huoltokustannusten olevan maltillisemmat sähköiseen ajoneuvoon verrattaessa. Hankintahinnoissakin oli huomattavia eroja sähkön ollessa kaikista kallein vaihtoehto ja kaasulla toimiva oli hiukan dieseliä kalliimpi.
Opinnäytetyössä tutkittiin kaasua ja sähköä käyttövoimana, mikä mahdollisesti voisi korvata dieselin tulevaisuudessa. Uudet polttoaineet voisivat tiputtaa yrityksien hiilijalanjälkeä ja olla askel lähemmäksi hiilineutraalisuutta. Teoksessa tutkittiin myös kaasun sekä sähkön tankkaus/lataus infrastruktuuria. Tankkaus ja lataus infrastruktuurin todettiin olevan vielä alkutekijöissä sähkön osalta ja kaasun todettiin olevan jo askeleen edellä raskaankaluston latausinfrastruktuuria. Työssä käytiin myös läpi kaluston hankintahintaa ja onko se kannattava vaihtoehto. Käyttövoimien ympäristö näkökulmaa tuotiin myös ilmi ja selvitettiin, kumpi on ympäristön puolesta parempi vaihtoehto.
Molempien käyttövoimien todettiin olevan vallan hyvä vaihtoehto dieselin korvaajaksi. Tosin kaasu on kyseisellä hetkellä parempi vaihtoehto, koska tankkausinfrastruktuuri on huomattavasti parempi. Kaasu auton tekniikka todettiin olevan dieselin kaltainen, jolloin korjaus- sekä huoltokustannusten olevan maltillisemmat sähköiseen ajoneuvoon verrattaessa. Hankintahinnoissakin oli huomattavia eroja sähkön ollessa kaikista kallein vaihtoehto ja kaasulla toimiva oli hiukan dieseliä kalliimpi.