Kannattava hinnoittelu mikroyrityksessä: Hinnoittelutyökalun luominen mikroyritykselle X
Kupari, Enni (2024)
Kupari, Enni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156511
Tiivistelmä
Hinnoittelu on keskeinen osa kannattavaa liiketoimintaa ja yksi kannattavuuden merkittävimmistä tekijöistä. Hinnoittelua voidaan lähestyä monesta eri näkökulmasta, mutta riippuen menetelmän valinnasta kokonaismyyntituotoilla tulisi joka tapauksessa kattaa toiminnan kustannukset, sekä tavoiteltu voittolisä. Yksinyrittäjien hinnoitteluprosessit saattavat usein jäädä vaillinaiseksi, mikäli tarvittavaa osaamista tai aikaa ei hinnoittelun pohjaksi ole.
Toimeksiantajana toimi mikroyritys X, joka on pienpaahtimo ja jossa yrittäjä toimii yksinyrittäjänä. Yrittä- jällä on ollut haasteita varmistua tuotteidensa hinnoittelun kannattavuudesta ja järkevyydestä suhteessa kilpailijoihin. Tehtävänä oli kehittää yrityksen hinnoitteluprosessia ja lopullisena tavoitteena oli luoda yrittäjän avuksi käytännöllinen hinnoittelutyökalu hinnoitteluprosessin tueksi.
Ongelmaa jäsenneltiin pilkkomalla se kahteen kehittämiskysymykseen: Mitä ongelmakohtia yrityksen hinnoitteluprosessissa on? Millaista tietoa yrittäjä tarvitsee hinnoittelun tueksi jatkossa, jotta voisi varmistua hinnoittelun kannattavuudesta? Aihetta lähestyttiin konstruktiivisella tutkimusotteella. Aineistoa kerättiin laadullisin menetelmin sekä haastattelemalla yrittäjää, että analysoimalla yrityksen sisäisiä dokumentteja ja laskelmia. Teemahaastattelu toteutettiin marraskuussa 2023 ja se analysoitiin teemoittelun avulla. Yrityksen sisäisistä laskelmista analysoitiin yrityksen kustannusrakenne, sekä erilaisiin työvaiheisiin sisältyviä laskelmia.
Tulokseksi saatiin, että hinnoitteluprosessissa on tällä hetkellä ongelmana riittämätön ja epäselkeä kustan- nuslaskenta, sekä puutteellinen kilpailijatietojen seuranta. Jatkossa yrittäjä tarvitsee hinnoittelun tueksi selkeät ja helppokäyttöiset laskelmat tuotekohtaisista kustannuksista, sekä kilpailijatietojen seurantaa. Näiden tietojen pohjalta rakennettiin yrittäjälle käyttöön Excel-taulukko, jonka avulla yrittäjä voi määrittää hinnan kullekin kahvipussille syöttämiensä raaka-ainetietojen perusteella. Taulukossa on hyödynnetty automatiikkaa siten, että sen käyttö veisi mahdollisimman vähän aikaa ja olisi selkeää.
Rakennetussa hinnoittelutyökalussa hyödynnettiin kustannuspohjaista, sekä kilpailijapohjaista lähtökohtaa hinnoitteluun, eikä arvopohjaista hinnoittelua huomioitu. Nämä tiedot antavat hinnoittelulle pohjan, mutta loppujen lopuksi tärkeää olisi myös tuntea asiakas ja tämän näkemä arvo tuotteessa. Jatkossa yrityksessä tulisi olla tarkemmin perillä aiheutuneista kustannuksista, jonka myötä kannattavuutta voidaan luotettavammin arvioida.
Toimeksiantajana toimi mikroyritys X, joka on pienpaahtimo ja jossa yrittäjä toimii yksinyrittäjänä. Yrittä- jällä on ollut haasteita varmistua tuotteidensa hinnoittelun kannattavuudesta ja järkevyydestä suhteessa kilpailijoihin. Tehtävänä oli kehittää yrityksen hinnoitteluprosessia ja lopullisena tavoitteena oli luoda yrittäjän avuksi käytännöllinen hinnoittelutyökalu hinnoitteluprosessin tueksi.
Ongelmaa jäsenneltiin pilkkomalla se kahteen kehittämiskysymykseen: Mitä ongelmakohtia yrityksen hinnoitteluprosessissa on? Millaista tietoa yrittäjä tarvitsee hinnoittelun tueksi jatkossa, jotta voisi varmistua hinnoittelun kannattavuudesta? Aihetta lähestyttiin konstruktiivisella tutkimusotteella. Aineistoa kerättiin laadullisin menetelmin sekä haastattelemalla yrittäjää, että analysoimalla yrityksen sisäisiä dokumentteja ja laskelmia. Teemahaastattelu toteutettiin marraskuussa 2023 ja se analysoitiin teemoittelun avulla. Yrityksen sisäisistä laskelmista analysoitiin yrityksen kustannusrakenne, sekä erilaisiin työvaiheisiin sisältyviä laskelmia.
Tulokseksi saatiin, että hinnoitteluprosessissa on tällä hetkellä ongelmana riittämätön ja epäselkeä kustan- nuslaskenta, sekä puutteellinen kilpailijatietojen seuranta. Jatkossa yrittäjä tarvitsee hinnoittelun tueksi selkeät ja helppokäyttöiset laskelmat tuotekohtaisista kustannuksista, sekä kilpailijatietojen seurantaa. Näiden tietojen pohjalta rakennettiin yrittäjälle käyttöön Excel-taulukko, jonka avulla yrittäjä voi määrittää hinnan kullekin kahvipussille syöttämiensä raaka-ainetietojen perusteella. Taulukossa on hyödynnetty automatiikkaa siten, että sen käyttö veisi mahdollisimman vähän aikaa ja olisi selkeää.
Rakennetussa hinnoittelutyökalussa hyödynnettiin kustannuspohjaista, sekä kilpailijapohjaista lähtökohtaa hinnoitteluun, eikä arvopohjaista hinnoittelua huomioitu. Nämä tiedot antavat hinnoittelulle pohjan, mutta loppujen lopuksi tärkeää olisi myös tuntea asiakas ja tämän näkemä arvo tuotteessa. Jatkossa yrityksessä tulisi olla tarkemmin perillä aiheutuneista kustannuksista, jonka myötä kannattavuutta voidaan luotettavammin arvioida.