Kieli- ja kulttuuriopettajien (KIKU) työhön liittyvät kokemukset Seinäjoen kaupungin päiväkodeissa
Kallio, Henna; Lehtonen, Joanna (2024)
Kallio, Henna
Lehtonen, Joanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404156517
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvata Seinäjoen varhaiskasvatusryhmissä toimivien kieli- ja kulttuuriopettajien (KIKU) työtä sekä heidän kokemuksiaan työstä. Tavoitteena on kuvata yleisesti kieli- ja kulttuuriopettajien työtä sekä kuulla heidän kokemuksiaan työtehtävistä. Lisäksi haluamme tuoda ilmi opettajien käyttämiä opetus- ja kielenkehityksen arviointimenetelmiä.
Tutkimusaineiston keruu toteutettiin Teams-haastatteluna ja haastattelumenetelmänä käytimme teemahaastatteluna. Haastatteluun osallistuivat kieli- ja kulttuuriopettajat sekä opinnäytetyöntekijät. Haastattelu litteroitiin, teemoiteltiin sekä värikoodattiin tutkimustulosten analysointia varten. Aineiston analysoinnissa muodostui yhteensä yksitoista teemaa, joita käsittelemme tarkemmin.
Kiku-opettajat ovat työssään varhaiskasvatuksen henkilökunnan lisäresurssina ja tukena kasvatustilanteissa. Opettajat toteuttavat työssään inklusiivista toimintatapaa ja tarkoituksena on lisätä maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuutta lapsiryhmässä sekä opettaa samalla uutta kieltä. Opettajat ovat koonneet Seinäjoen kaupungin varhaiskasvattajille yhteisen kiku-kansion, johon on koottu S2-materiaalia ja muuta hyödyllistä materiaalia maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa työskentelyyn. Kiku-opettajien työ on koettu tärkeäksi ja he ovat saaneet kiitosta lasten vanhemmilta sekä päiväkodin henkilökunnalta.
Tutkimusaineiston keruu toteutettiin Teams-haastatteluna ja haastattelumenetelmänä käytimme teemahaastatteluna. Haastatteluun osallistuivat kieli- ja kulttuuriopettajat sekä opinnäytetyöntekijät. Haastattelu litteroitiin, teemoiteltiin sekä värikoodattiin tutkimustulosten analysointia varten. Aineiston analysoinnissa muodostui yhteensä yksitoista teemaa, joita käsittelemme tarkemmin.
Kiku-opettajat ovat työssään varhaiskasvatuksen henkilökunnan lisäresurssina ja tukena kasvatustilanteissa. Opettajat toteuttavat työssään inklusiivista toimintatapaa ja tarkoituksena on lisätä maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuutta lapsiryhmässä sekä opettaa samalla uutta kieltä. Opettajat ovat koonneet Seinäjoen kaupungin varhaiskasvattajille yhteisen kiku-kansion, johon on koottu S2-materiaalia ja muuta hyödyllistä materiaalia maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa työskentelyyn. Kiku-opettajien työ on koettu tärkeäksi ja he ovat saaneet kiitosta lasten vanhemmilta sekä päiväkodin henkilökunnalta.