Asiakas- ja digiosallisuus terveydenhuollossa: digitaaliset palvelut
Asikainen, Mika (2024)
Asikainen, Mika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404126355
Tiivistelmä
Terveydenhuollossa digitaalisten palveluiden osuus kasvaa osaa nykyistä palvelujärjestelmää ja ammattilaisten työtä. Digitaalisilla palveluilla on useita tavoitteita muun muassa helpottaa ja nopeuttaa hoitoon pääsyä asuinpaikasta johtumatta oikea-aikaisesti, ehkäistä syrjäytymistä ja eriarvoisuutta, hillitä terveydenhuollon nousevia kustannuksia. Palveluita tulee kehittää yhdessä palvelunkäyttäjien kanssa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät edistävät digiosallisuutta terveydenhuollon digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja käyttämisessä. Työssä kuvattiin teoriaa asiakas- ja digiosallisuudesta sekä nykyisistä että tulevista digitaalisista palveluista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa empiiristä tietoa sekä ammattilaisille että organisaatioille. Opinnäytetyön toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Keskeisinä tuloksina aineistosta nousi, että digiosallisuus edellyttää seuraavien osa-alueiden toteutumista 1.) infrastruktuuri ja teknologiset välineet, 2.) saavutettavuus, 3.) turvallisuus ja luotettavuus, 4.) taidot, osaaminen ja digituki 5.) käytettävyys ja 6.) käyttäminen ja hyödyt. Palvelut tulee kehittää yhdessä palvelukäyttäjien ja ammattilaisten kanssa, jolloin ne ovat helpommin lähestyttäviä, ne otetaan helpommin käyttöön ja niistä on hyötyä käyttäjilleen. Tuloksena aineistosta syntyi kuvaus digiosallisuuden edistävistä tekijöistä, jossa asiaa kuvattu palvelunkäyttäjän, ammattilaisen ja organisaation tasoilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät edistävät digiosallisuutta terveydenhuollon digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja käyttämisessä. Työssä kuvattiin teoriaa asiakas- ja digiosallisuudesta sekä nykyisistä että tulevista digitaalisista palveluista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa empiiristä tietoa sekä ammattilaisille että organisaatioille. Opinnäytetyön toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Keskeisinä tuloksina aineistosta nousi, että digiosallisuus edellyttää seuraavien osa-alueiden toteutumista 1.) infrastruktuuri ja teknologiset välineet, 2.) saavutettavuus, 3.) turvallisuus ja luotettavuus, 4.) taidot, osaaminen ja digituki 5.) käytettävyys ja 6.) käyttäminen ja hyödyt. Palvelut tulee kehittää yhdessä palvelukäyttäjien ja ammattilaisten kanssa, jolloin ne ovat helpommin lähestyttäviä, ne otetaan helpommin käyttöön ja niistä on hyötyä käyttäjilleen. Tuloksena aineistosta syntyi kuvaus digiosallisuuden edistävistä tekijöistä, jossa asiaa kuvattu palvelunkäyttäjän, ammattilaisen ja organisaation tasoilla.