Hankintatietämys julkisissa ICT-hankinnoissa
Valorinne, Pauliina (2024)
Valorinne, Pauliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404106220
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona 2M-IT Oy:lle, joka on hyvinvointialueiden julkisomisteinen sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ICT-yhtiö. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella organisaation tarvetta hankintakoulutukselle. Koulutustarvetta tarkasteltiin osana julkisten hankintojen toimintaympäristöä, sidosyksikköhankintoja sekä ICT-hankintojen erityispiirteitä.
Tietoperustassa perehdyttiin teoriaan kirjallisuuden ja aiempien tutkimusten avulla. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen haastatteluja sekä sähköistä kyselytutkimusta. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin teemahaastattelu organisaation hankintoja tekeviä henkilöitä keräten heidän huomioitaan organisaation asiantuntijoiden hankintatietämyksestä sekä siitä, mitä hankintoihin osallistuvien asiantuntijoiden tulisi tietää julkisista hankinnoista. Haastattelujen vastausten perusteella toteutettiin sähköinen kysely kahdessa vaiheessa ensin tarkoituksena testauttaa se valitulle asiantuntijajoukolle ja tämän jälkeen koko organisaation laajuisesti.
Haastattelujen ja kyselyiden vastausten perusteella selvisi, että hankintakoulutukselle on tarvetta. Julkisten hankintojen toimintaympäristö on laaja, ja hankintalaki sääntelee kilpailuttamiskynnykset sekä sen, miten hankinnat tulee kilpailuttaa. Vastauksissa korostui koulutusmateriaalin tarve yleisellä tasolla hankintoihin liittyen sekä käytännön tasolla esimerkkinä tarjouspyyntömateriaalin tekeminen.
Toimeksiantajayritykselle tuotetiin vastausten perusteella koulutusmateriaali julkisiin hankintoihin liittyen, joka on tarkoitettu organisaation sisäiseen käyttöön. Koulutusmateriaalissa kerrotaan yleisellä tasolla julkisista hankinnoista huomioiden käytännön näkökulma aiheisiin liittyen. Lisäksi koulutusmateriaalissa on avattu yleisempiä hankinnoissa käytettyjä käsitteitä. Koulutusmateriaalin lisäksi organisaatiossa on tarkoitus toteuttaa erilaisia koulutustilaisuuksia.
Tietoperustassa perehdyttiin teoriaan kirjallisuuden ja aiempien tutkimusten avulla. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena hyödyntäen haastatteluja sekä sähköistä kyselytutkimusta. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin teemahaastattelu organisaation hankintoja tekeviä henkilöitä keräten heidän huomioitaan organisaation asiantuntijoiden hankintatietämyksestä sekä siitä, mitä hankintoihin osallistuvien asiantuntijoiden tulisi tietää julkisista hankinnoista. Haastattelujen vastausten perusteella toteutettiin sähköinen kysely kahdessa vaiheessa ensin tarkoituksena testauttaa se valitulle asiantuntijajoukolle ja tämän jälkeen koko organisaation laajuisesti.
Haastattelujen ja kyselyiden vastausten perusteella selvisi, että hankintakoulutukselle on tarvetta. Julkisten hankintojen toimintaympäristö on laaja, ja hankintalaki sääntelee kilpailuttamiskynnykset sekä sen, miten hankinnat tulee kilpailuttaa. Vastauksissa korostui koulutusmateriaalin tarve yleisellä tasolla hankintoihin liittyen sekä käytännön tasolla esimerkkinä tarjouspyyntömateriaalin tekeminen.
Toimeksiantajayritykselle tuotetiin vastausten perusteella koulutusmateriaali julkisiin hankintoihin liittyen, joka on tarkoitettu organisaation sisäiseen käyttöön. Koulutusmateriaalissa kerrotaan yleisellä tasolla julkisista hankinnoista huomioiden käytännön näkökulma aiheisiin liittyen. Lisäksi koulutusmateriaalissa on avattu yleisempiä hankinnoissa käytettyjä käsitteitä. Koulutusmateriaalin lisäksi organisaatiossa on tarkoitus toteuttaa erilaisia koulutustilaisuuksia.